ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آرد برخی ارقام تجاری گندم های ایرانی و تاثیر آن ها بر ویژگی های حسی بیسکویت

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیسکویت بعد از نان، مهم ترین و پرمصرف ترین فراورده غلات به شمار می رود و ماندگاری بالایی نیز دارد. از آن جا که تا کنون در ایران در خصوص قابلیت ارقام اصلاح شده گندم ایرانی به منظور تولید بیسکویت مطالعه ای انجام نشده است، این تحقیق با هدف بررسی ویژگی های فیزیکی و شیمیایی برخی ارقام تجاری گندم ایرانی و تاثیر آن ها بر ویژگی های حسی بیسکویت صورت گرفت.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر، ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آرد ارقام تجاری گندم ایرانی و اثر آن ها بر ویژگی های حسی بیسکویت بررسی شد. 20 رقم گندم اصلاح شده از ارقام موجود در موسسه اصلاح بذر و تهیه نهال کرج تهیه شد. دانه ها به وسیله آسیاب Quadrumat senior آرد شدند. آزمون های فیزیکی و شیمیایی آرد طبق روش های استاندارد انجام شد. از آرد های مذکور بیسکویت تهیه شد و ویژگی های حسی بیسکویت توسط ارزیاب های آموزش دیده مورد ارزیابی حسی قرار گرفتند.
یافته ها
اختلاف معنی داری بین ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آرد گندم های مورد مطالعه مشاهده شد که به تفاوت های ژنتیکی و شرایط محیطی رشد این ارقام مربوط می شود. نتایج ارزیابی های حسی نشان داد که بین بیسکویت های تولید شده از لحاظ رنگ و طعم، تفاوت چندانی وجود ندارد؛ در حالی که اختلاف معنی داری بین بافت، شکل و سطح ظاهری و پذیرش کلی نمونه ها مشاهده شد. میزان پروتئین، گلوتن، اندیس گلوتن و رسوب SDS رابطه معکوس و معنی داری با ویژگی های حسی بیسکویت نشان دادند.
نتیجه گیری
بیسکویت های تولید شده از ارقام گلستان، مغان، پیشتاز و امید بهترین کیفیت و پذیرش را از دیدگاه مصرف کنندگان داشتند. رقم مغان بیشترین میزان درصد بازدهی آرد را داشت. از این رو، نسبت به ارقام دیگر برای تولید بیسکویت مناسب تر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p960296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!