بررسی اثر 2TiO بر مقاومت خوردگی مینا های پرسلانی در محیط آب ترش، یک پژوهش امکان سنجی برای کاربرد در لوله ها و مخازن نفتی

پیام:
چکیده:
میناها یا لعاب های روی فلز به دلیل مقاومت شیمیایی بالا در برابر محیط های شیمیایی مهاجم، به طور گسترده ای به عنوان پوشش بر روی فلزات وآلیاژها به کار می روند. مقاومت بالای این نوع پوشش ها در برابر محیط های به شدت خورنده در pH های مختلف و دماهای بالا تا oC600 قابل توجه است. در این راستا ترکیب شیمیایی مینا اهمیت زیادی دارد و 2TiO به عنوان یکی از مهم ترین افزودنی های فریت برای افزایش مقاومت خوردگی لعاب معرفی شده است.
در این پژوهش مقاومت خوردگی مینای حاوی 2TiO بر اساس استاندارد ISO2742 طی سه دوره زمانی 5 /2 ساعته آزموده شد و با مقاومت خوردگی لعاب بدون 2TiO مقایسه شد. آزمون مقاومت اسیدی لعاب ها در محیط آب ترش شبیه سازی شده (که یکی از خورنده ترین محلول هایی است که در فرایند پالایش نفت خام تولید می شود و خسارت های جبران ناپذیری را به صنایع نفت وارد می کند) انجام شد. همچنین سطح لعاب ها بعد از پایان آزمون مقاومت خوردگی، با میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مورد مطالعه و آنالیز عنصری سطح نیز توسط EDS مورد بررسی قرار گرفت. در انتها با رسم منحنی های نایکوئیست مینا ها در آب ترش شبیه سازی شده که از طیف نگاری الکتروشیمیایی امپدانس (EIS) به دست آمد، تاثیر افزودن 2/3% 2TiO بر افزایش مقاومت خوردگی مینا و در نتیجه افزایش مقاومت خوردگی فولاد تحت پوشش تایید شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p961287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!