ارزیابی و رتبه بندی نرم افزارهای موجود در مراکز آرشیوی ایران

چکیده:
هدف
یکپارچگی نرم افزارهای کتابخانه ای می تواند امکان مدیریت بهتر اطلاعات را فراهم سازد. نرم افزار کتابخانه ای، باید به گونه ای طراحی و تولید شود که ضمن سادگی، در برگیرنده قابلیت های مختلفی جهت انجام انواع جست وجوها، ارائه نتایج بازیابی، نمایش اطلاعات، و مدیریت سابقه جست وجو برای انواع منابع اطلاعاتی باشد. این نکته، درمورد نرم افزارهای آرشیوی نیز صدق می کند. به این ترتیب، وجود نرم افزار آرشیوی جامع، براساس ساختاری استاندارد، در مراکز آرشیوی، می تواند نیازهای کاربران آن یعنی آرشیویست ها و پژوهشگران را در زمینه دستیابی به اطلاعات مورد نیاز برطرف سازد.
روش گردآوری و تحلیل داده ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و به صورت پیمایشی انجام شده است. در مرحله اول، با بررسی متون مختلف و گفت وگو با برخی متخصصان حوزه آرشیو، یک سیاهه وارسی از مواد آرشیوی به دست آمد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از سیاهه وارسی مشخص شد که در هر مرکز آرشیوی چه نوعی از مواد آرشیوی موجود است. در مرحله بعدی، نرم افزارهای موجود در مراکز آرشیوی شناسایی و ارزیابی شد. برای این منظور، یک سیاهه وارسی تهیه شد. در سیاهه وارسی، پژوهشگر، ضمن شناسایی نرم افزارهای مورد استفاده در هر مرکز جهت مدیریت منابع آرشیوی، با مشاهده این نرم افزارها به بررسی قابلیت های لازم در یک نرم افزار آرشیوی پرداخت.
یافته ها
در این پژوهش، مشخص شد که نرم افزارهای «نقش جهان» و «شناسنامه فرهنگی ایثارگران» دارای کمترین میزان انطباق با مولفه های موجود در سیاهه وارسی هستند. بیشتر نرم افزارهای آرشیوی بررسی شده، در بهره گیری از راهنمای کارآمد و استانداردهای آرشیوی، دارای نقاط ضعف بودند.
نتیجه گیری
بررسی ها مشخص کرد که هیچ کدام از نرم افزارهای آرشیوی مورد مطالعه، استانداردهای آرشیوی را مورد استفاده قرار نمی دهند. البته نرم افزارهای رسا و سیمرغ، به صورتی مقدماتی و در حدی ضعیف، تاحدودی ایساد (استانداردهای بین المللی تنظیم و توصیف آرشیوی) را مورد توجه قرار داده بودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
96
لینک کوتاه:
magiran.com/p963176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!