میزان شیوع آزمایش مثبت HIV، هپاتیت B و C در اجساد معتادان تزریقی در شهرستان همدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مخاطراتی که پزشکان و کارکنان پزشکی قانونی و سایر کادر پزشکی با آن روبرو هستند، خطر سرایت بعضی بیماری های عفونی نظیر ایدز، هپاتیت B و C به خصوص از سوی افراد پرخطر مثل معتادان تزریقی می باشد؛ اما واقعا چه میزانی از اجساد معتادان تزریقی و به طبع نمونه های ناقل بیماری های واگیردار از جمله ایدز، هپاتیت B و C می باشند. مطالعه حاضر قصد دارد پاسخ به این سوال را روشن سازد.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه مشاهده ای توصیفی از نوع مورد شاهدی می باشدکه از تاریخ 1/2/86 لغایت 1/2/87 در اداره کل پزشکی قانونی همدان بر روی اجساد معتادان تزریقی منجر به فوت و گروه شاهد (به همان تعداد از اجساد تصادفی) صورت گرفته است. در مجموع 94 مورد در گروه تحقیق و همین تعداد در گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات فردی از طریق چک لیست جمع آوری شده و بررسی های آزمایشگاهی شامل سنجش HBsAg و HBsAb و HIVAb و HCVAb بوده که در موارد مثبتHIVAb با انجام آزمایش Western Blot و در موارد مثبت HCVAb با انجام آزمایش RIBA مورد تایید نهایی قرار گرفته است. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میزان شیوع هپاتیت C، هپاتیت B وAIDS در گروه مورد به ترتیب 6/60، 4/6 و 6/10% و در گروه شاهد به ترتیب 3/5، 3/4 و صفر درصد به دست آمد که در خصوص هپاتیت C و AIDS تفاوت گروه مورد و شاهد از نظر آماری معنی دار است (p به ترتیب کمتر از 001/0 و 0001/0).
نتیجه گیری
با در نظر گرفتن نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می شود پرسنل پزشکی قانونی و سایر کادر پزشکی در هنگام تماس با اجساد، بیماران یا نمونه های مربوط به گروه های در معرض خطر حتما نکات ایمنی، از جمله استفاده از ماسک، عینک و دستکش را با دقت بیشتری رعایت نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
253
لینک کوتاه:
magiran.com/p964279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!