میزان گزارش تشخیص های نامناسب علت مرگ و مقایسه آن در گواهی های فوت صادره بیمارستان های آموزشی و غیر آ»وزشی شهر کرمانشاه

پیام:
چکیده:
مقدمه
اطلاعات منتج از گواهی های فوت، به ویژه عبارت علت مرگ، پایه و اساس بانک های اطلاعاتی ملی مرگ و میر هستند. به دلیل این که آمارهای سلامت، آمارهای ملی بیماری و مرگ و میر و داده های مرتبط با شیوع بیماری در جامعه به طور وسیعی از گواهی های فوت سرچشمه می گیرند، اطمینان از ثبت کامل و صحیح قسمت علت مرگ گواهی فوت بسیار اهمیت دارد. هدف از انجام این تحقیق تعیین میزان استفاده از تشخیص های نامناسب علت مرگ در گواهی های فوت صادره و مقایسه آن در بیمارستان های آموزشی و غیرآموزشی شهر کرمانشاه بود.
روش بررسی
این پژوهش از نوع توصیفی، تحلیلی و جامعه پژوهش شامل بیمارانی بود که در شش ماهه اول سال 1386 در بیمارستان های آموزشی و غیرآموزشی (دانشگاهی و غیردانشگاهی) شهر کرمانشاه در بیمارستان فوت نموده بودند. در این پژوهش نمونه گیری به روش تصادفی و جمع آوری داده ها براساس یک چک لیست انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در این تحقیق 321 نمونه از کل موارد مرگ بیمارستانی شهر کرمانشاه شامل 92 نمونه گواهی فوت و پرونده بیمارستانی مربوط به بیمارستان های آموزشی و 229 نمونه مربوط به بیمارستان های غیرآموزشی، بررسی گردیدند. رابطه ی بین نوع بیمارستان و استفاده از کدهای پوچ و بیهوده (003/0=P) و گروه های کلی بیماری ها (009/0=P) به عنوان علت مرگ در گواهی های فوت صادره معنی دار شدند که این رخداد در بیمارستان های غیر آموزشی بیشتر به چشم می خورد.
نتیجه گیری
استفاده از کدهای پوچ و بیهوده و گروه های کلی بیماری ها به عنوان علت مرگ در گواهی های فوت هر دو گروه بیمارستان آموزشی و غیرآموزشی به میزان قابل توجهی زیاد بود. با توجه به این نتایج، آموزش مستمر در خصوص شیوه های تشخیصی علت مرگ به پزشکان و نظارت بر ثبت اطلاعات گواهی مرگ، به خصوص در بیمارستان های غیرآموزشی، جهت ارتقاء کیفیت داده های مرگ ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
267
لینک کوتاه:
magiran.com/p964281 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!