بافت شناسی لوله های کلیوی و مکان یابی ایمونولوژیک آنزیم Na+، K+- ATPase در سلول های یونوسیت این لوله ها در بچه ماهی هامور معمولی (Epinephelus coioides)

پیام:
چکیده:
در این مطالعه سعی شده است تا علاوه بر بافت شناسی لوله های کلیوی بخش دفعی کلیه بچه ماهی هامور به عنوان یک ماهی استخوانی یوری هالین، محل حضور آنزیم Na+- K+ ATPaseدر سلول های یونوسیت این لوله ها با استفاده از روش مکان یابی ایمنیایی این آنزیم تعیین گردد. برای این منظور، نمونه های مورد نظر پس از تهیه در فیکساتیو بوئن فیکس شده و بعد از آبگیری در اتانول، پارافینه شدند. در مرحله بعدی از بلوک ها، برش هایی به ضخامت 5 میکرون تهیه شد و برای بافت شناسی از رنگ آمیزی های H&E و PAS استفاده شد. برای مطالعات ایمونوهیستوشیمی از آنتی بادی های اولیه (IgG 5) و ثانویه (FITC) پس از انجام مراحل آماده سازی استفاده شد. به منظور مشاهده سلول های یونوسیت از میکروسکپ نوری فلوئورسانت با فیلتر های 490- 450 نانومتر استفاده شد. نتایج بافت شناسی نشان داد که نفرون ها متشکل از گلومرول، لوله های ادراری نزدیک، لوله های ادراری دور و لوله های جمع کننده می باشند. لوله های ادراری نزدیک بواسطه داشتن حاشیه مسواکی (Brush Border) از سایر لوله ها قابل تمیز هستند. در مطالعات ایمونوهیستوشیمی، سلول های یونوسیت بواسطه داشتن مقادیر زیادی از آنزیم Na+- K+ ATPase در غشاء قاعده ای- جانبی خود قابل شناسایی هستند. نتایج این مطالعه نشان داد که آنزیم Na+- K+ ATPase در بخش قاعده ای- جانبی غشاء سلولی یونوسیت های نفرون ها، بجز در گلومرول، حضور دارد. بنابراین در کلیه ماهی هامور معمولی (E. coioides)، سلول های یونوسیت و به تبع آنها آنزیم Na+- K+ ATPase را می توان به روش ایمنیایی مکان یابی کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p965607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!