نقش فناوری نوین در پیشگیری از جعل اسناد

نویسنده:
چکیده:
پیشگیری از جعل اسناد یکی از دغدغه های اصلی سازمان های دولتی و غیردولتی (به طور عام) و نظام های قضایی، امنیتی و نیروی انتظامی (به طور خاص) است. در یک دید کلی شیوه ارتکاب جرم جعل، بر اثر تحولات پدیدآمده در عرصه دانش و فناوری، در ابعاد و سطوح مختلف، در حال تحول است. از این رو به کارگیری شاخص های امنیتی مهم در ساخت اسناد با ارزش و اوراق بهادار و فناوری های نوین در ایمن سازی و پیشگیری از جعل اسناد ضروری به نظر می رسد. در این مقاله سعی شده است با تاکید بر افزایش ضریب ایمنی و به کارگیری فاکتورهای امنیتی لازم در ساخت اسناد، پیشگیری وضعی از جعل اسناد مورد مطالعه قرار گیرد. فاکتورهای امنیتی ساخت اسناد شامل کاغذ، مرکب، طراحی، چاپ و موارد الصاق شونده هستند. بر این اساس در هر فصل کاربرد فناوری هایی که در افزایش ضریب ایمنی در ساخت اسناد تاثیر دارند، تبیین می شود.
نتایج مقاله حاکی است که بعضی از اسناد علی رغم دارا بودن اهمیت بنیادی، ضریب و استحکام امنیتی مناسب نداشته و جعل آن ها به سادگی میسر است. بنابراین به کارگیری شاخص های امنیتی مهم در ساخت اسناد با ارزش و اوراق بهادار، کاربرد فناوری های نوین در ایمن سازی و پیشگیری از جعل اسناد ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
115
لینک کوتاه:
magiran.com/p965702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!