نقش شاتکریت در افزایش ضریب ایمنی باربری نگهداری سازه های زیرزمینی در مقابل بارهای لرزه ای

چکیده:
احداث فراوان سازه های زیرزمینی طی قرن اخیر، سیر انبوهی از تحقیقات محققین علمی مخصوصا در بخش های معدن، راه، استحکامات نظامی و... را به سوی چگونگی اجرای این سازه ها رهنمون ساخته است. روند رو به رشد قدرت های برتر نظامی جهان و توسعه و تجهیز سلاح های آفندی ایجاب می نماید تا اقدامات پدافند غیرعامل و در راس آن احداث سازه های امن و استحکامات دفاعی در قالب سازه های زیر زمینی تونلی بطور اساسی در حال گسترش باشد.
چگونگی حفظ استحکام، پایداری و نگهداری سازه های زیرزمینی در مراحل احداث و زمان بهره برداری، از جمله موضوعات مهم و در دست بررسی است. استفاده از شاتکریت به عنوان سیستم نگهداری موقت و بعضا دائم در حفره های زیرزمینی سابقه ای یکصد ساله دارد؛ اگرچه در اوایل از شاتکریت صرفا جهت جلوگیری از هوازدگی سنگ ها و صاف نمودن سطوح استفاده می گردید، ولیکن امروزه با پیشرفت های نوین علمی تحقیقات مناسبی بر روی عملکرد شاتکریت در کمک به پوشش دائمی سازه های زیرزمینی صورت گرفته و همچنان در حال انجام می باشد.
در این مقاله سعی شده است ضمن تشریح مشخصات و نحوه عملکرد شاتکریت در نگهداری سازه های زیرزمینی، به بررسی نقش آن در مقابل بارهای لرزه ای بپردازیم و با بهره گیری از روابط موجود، نقش شاتکریت در تحمل بارهای ناشی از اثر امواج زلزله بر پوشش تونل را مورد بررسی قرار دهیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p965826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!