مطالعه فنولوژی گونه های Astragalus chaborasicus، Poa sinaica و Stipa hohenackeriana از طریق محاسبه درجه روز رشد (GDD) در منطقه خشکه رود ساوه

پیام:
چکیده:

بررسی و مطالعه فنولوژی گیاهان مرتعی برای تنظیم برنامه های بهره برداری از گیاهان، تعیین زمان ورود و خروج دام، جمع آوری بذر، جلوگیری از برداشتهای بی موقع و شناخت ارزش غذایی گونه های گیاهی در مراحل مختلف فنولوژی حائز اهمیت می باشد. در این بررسی فنولوژی سه گونه مهم مرتعیAstragalus chaborasicus، Poa sinaica وStipa hohenackeriana به مدت دو سال (1386 و 1387) در منطقه خشکه رود ساوه با استفاده از روش درجه روز رشد (GDD) مورد مطالعه قرار گرفت. ثبت مراحل فنولوژی این گونه ها هر هفته یکبار انجام گردید. آمار دما و بارندگی نیز از نزدیکترین ایستگاه هواشناسی (سینوپتیک ساوه) جمع آوری شد که با استفاده از آن مجموع درجه روزهای رشد مراحل فنولوژیکی محاسبه شد. نتایج بررسی نشان داد که زمان آغاز و پایان مراحل فنولوژی در دو سال مختلف با هم متفاوت است ولی حرارتهای تجمعی در دو سال مختلف برای مراحل فنولوژی با کمی اختلاف تقریبا یکسان بود. به عبارت دیگر مراحل مختلف فنولوژی نیاز دمایی تقریبا ثابتی دارند که پس از کسب دمای لازم، ظهور مراحل مشاهده می شود و در نتیجه مجموع درجه روزهای رشد (GDD) برای پیش بینی مراحل فنولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
474
لینک کوتاه:
magiran.com/p966170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!