بررسی پلی مورفیسم ژنوم میتوکندریایی ماهی سوکلا Rachycentron canadum در آبهای شمالی خلیج فارس و دریای عمان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
به دلیل ارزش غذایی ماهی سوکلا و اهمیت آن از نظر رشد سریع در شرایط پرورشی و ارزش تجاری قابل توجه و نیز فقدان پیشینه مطالعاتی کافی، در این پژوهش پلی مورفیسم ژنومی این گونه در آبهای جنوبی کشور در سال 1389 بررسی گردید تا تنوع ژنتیکی و میزان آن در درون و مابین جمعیتهای احتمالی مشخص گردد.
مواد و روش ها
تحقیق به روش Cross sectional و بر روی 120 نمونه ماهی سوکلا انجام گردید که از آبهای چهار منطقه سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان به صورت تصادفی جمع آوری شده بودند. برای این منظور، 2 گرم از بافت باله هر ماهی جدا گردید و درون میکروتیوب های 2 میلی لیتری حاوی اتانول به آزمایشگاه انتقال یافت. استخراج DNA به روش فنل کلروفرم و بررسی پلی مورفیسم ژنومی با استفاده از روش PCR-RFLP انجام گردید. در این روش، محصول PCR ژن میتوکندریایی سیتوکروم اکسیداز I، با استفاده از 6 آنزیم برشی Restriction Enzyme) یا (Cutting Enzyme مورد هضم آنزیمی قرار گرفت.
یافته ها
در این تحقیق محصول PCR ژن CoI، به طول 1060 جفت باز به دست آمد و 6 جایگاه پلی مورفیک بررسی گردید، لیکن الگوی الکتروفورز محصولات هضم آنزیمی، در تمام نمونه ها هم شکل (مونومورف) بود و پلی مورفیسم (چندشکلی) مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
به طور کلی عدم تنوع ژنتیکی و یا کاهش قابل توجه آن بین ماهیان، در مناطقی که امکان مهاجرت و جابجایی آنها از منطقه ای به منطقه دیگر (جریان ژنی) وجود دارد، گزارش گردیده است. ماهی سوکلا نیز که ماهی مهاجر است، به دلیل عدم وجود موانع فیزیکی و زیستی می تواند در سراسر خلیج فارس و دریای عمان مهاجرت نماید. بر این اساس، عدم مشاهده پلی مورفیسم در جمعیت ماهی سوکلای آبهای شمالی خلیج فارس و دریای عمان در پژوهش حاضر، ممکن است دور از واقعیت نباشد. بدیهی است استفاده از سایر نواحی ژنی و تعداد نمونه ها و آنزیم های بیشتر می تواند نتایج دقیق تری را نشان دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
246
لینک کوتاه:
magiran.com/p968274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!