تجزیه و تحلیل مفهوم مراقبت پرستاری: ارائه یک مدل هیبرید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در طول تاریخ همواره نگاه های متفاوتی به حرفه پرستاری و مفهوم اصلی و مرکزی آن یعنی مراقبت شده است و تعاریف زیادی از مراقبت وجود دارد، اما هنوز مفهوم مراقبت غیر قابل درک (غیر عینی)، انتزاعی و غیر محسوس در عملکرد پرستاری می باشد و بحث و مناظره بسیاری میان دانشمندان درباره مراقبت در پرستاری، مرور متون درباره مراقبت و آنالیز مراقبت وجود دارد. لذا به دلیل وجود ابهامات زیاد در این زمینه پژوهشگر بر آن شد تا در این مقاله به تجزیه و تحلیل مفهوم مراقبت بپردازد.

مواد و روش ها

در این پژوهش تجزیه و تحلیل مفهوم به روش هیبرید، در سه مرحله انجام شد. در مرحله نظری، مروری بر مقالات مرتبط موجود در پایگا ه های اطلاعاتی معتبر تا سال 2011 صورت گرفت و مقالات ارزیابی و تحلیل شدند. در مرحله کاردر عرصه، مصاحبه با 16 پرستار شاغل در بخش و 4 نفر از مربیان پرستاری انجام شد پس نتایج دستنویس شد و آنالیز محتوا صورت گرفت. در مرحله نهایی، از دو مرحله قبل تحلیل کلی انجام شد.

یافته ها

در نهایت 5 درونمایه اصلی برای مراقبت پدیدار شدند که عبارتند از «برآوردن نیاز بیمار»، «حس نوع دوستی»، «خدمت توام با تعهد»، «فعالیت مقدس» و «فعالیت روتین». همچنین درونمایه های مربوط به ویژگی های کامل یک پرستار ارائه دهنده مراقبت شامل خلاق، متعهد، قاطع، توانا در برقراری ارتباط صحیح، داشتن نگرش صحیح و متبحر شناسایی شدند.

استنتاج

به نظر می رسد نتایج این پژوهش توانست تا حدودی به واضح شدن مفهوم مراقبت پرستاری کمک نماید که این امر خود می تواند باعث ارائه خدمات پرستاری بر اساس نیاز بیمار و به صورت کل نگر، ارتقاء رضایت بیماران، توسعه حرفه ای و کاهش هزینه های بهداشتی گردد. همچنین با شناسایی عوامل تسهیل کننده، بازدارنده و مفهوم مراقبت، مدیران و مربیان پرستاری خواهند توانست با اتکا بر بصیرتی مبتنی بر یافته های علمی، فعالیت های مدیریتی و آموزشی خود را به گونه ای طراحی و اجرا کنند که شرایط لازم برای یادگیری و اجرای صحیح و با کیفیت مراقبت پرستاری در پرستاران فراهم آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
152 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p969596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!