بررسی اثر سیتوتوکسیسیتی و آپوپتوتیک 1و3- دی آمینو پروپان وانادیوم (استیل استات)3- متوکسی بر رده ی سلولی k562

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ترکیبات فلزات سنگین مانند وانادیوم، نیکل و کبالت می توانند در درمان برخی بیماری ها مفید باشند. گزارشات متعددی مبنی بر اثرات زیستی ترکیبات وانادیوم از قبیل اثرات شبه انسولینی و ضد فشارخون وجود دارد. همچنین مطالعات متعددی دررابطه با اثرات ضد سرطانی ترکیبات وانادیوم بر روی رده های مختلف سلولی شده است. هدف از این مطالعه ارزیابی نقش نوعی ترکیب شیف باز اکسو وانادیوم 1و3- دی آمینو پروپان وانادیوم (استیل استات) 3- متوکسی در ممانعت از تقسیمات سلولی و القای آپوپتوز بر روی رده ی سلولی 562K بود.
روش بررسی
با استفاده از روش رنگ سنجی (Assay MTT) مشاهده شد که میزان فعالیت حیاتی سلول های 562K وابسته به غلظت ترکیب وانادیوم مورد استفاده است، یعنی با افزایش غلظت این ترکیب تا 350 میگروگرم در میلی لیتر و به مدت 48 ساعت انکوباسیون در شرایط in vitro اثرات غیرسیتوتوکسیسیتی مشاهده شد. برای بررسی اینکه این ترکیب دارای اثرات ضدتوموری است، مطالعات بیشتری انجام شد. براساس اطلاعات حاصل از MTT غلظت های 150، 250و350 میکروگرم بر میلی لیتر از ترکیب وانادیوم مورد نظر انتخاب و به مدت 12، 24و 48 ساعت انکوبه گردید. نتایج حاصل از این یافته ها نشان داد که ترکیب وانادیوم در غلظت های غیرسیتوتوکسیسیتی دارای اثرات القای آپوپتوز و توقف چرخه ی سلولی در فاز 0/G1 G می باشد.
یافته ها
نتایج حاصل از آپوپتوز به وسیله ی فلوسایتومتری نشان دهنده ی القای آپوپتوز وابسته به غلظت و مدت زمان ترکیب وانادیوم مورد نظر در غلظت های غیرسیتوتوکسیسیتی بود. بیشترین درصد آپوپتوز 96/37 درصد در 48 ساعت انکوباسیون و در معرض 350 میکرو گرم در میلی لیتر از این ترکیب رخ داد. هم چنین نتایج حاصل از بررسی چرخه ی سلولی حاکی از توقف چرخه ی سلولی در فاز G0/G1 بود.
نتیجه گیری
شیف –باز وانادیوم سنتزی مورد مطالعه دارای اثرات ممانعت از تقسیمات سلولی و القای آپوپتوز بر روی رده ی سلولی 562K می باشد. بدین ترتیب به نظر می رسد که ترکیب یاد شده می تواند به عنوان کاندیدایی جهت یافتن داروهای ضد سرطانی جدید مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p975070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!