مقایسه ی چهار نوع مختلف حامل برای رشد سلول Vero و تکثیر ویروس هاری برای تولید واکسن هاری انسانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

در این مطالعه توانایی سلول Vero برای رشد روی فیبراسل دیسک، و سه نوع ریز حامل(microcarrier) شامل سیتودکس-1 و سیتودکس-3 و سیگما سولوهیل در فلاسک های همزن دار با حجم 500 میلی لیتر حاوی محیط کشت سرم دار % Fetal Calf Serum (FCS))10 (DMEM+ و محیط کشت بدون سرم (VP-SFM) مورد مقایسه قرار گرفت. سپس تکثیر سویه ی فیکس ویروس هاری PV (Pasteur Virus) در سلول های رشد یافته در شرایط فوق به منظور تولید واکسن هاری بررسی و مقایسه شد.

روش بررسی

در فاز رشد از سامانه ی تعویض گامی محیط کشت (Stepwise Perfusion) استفاده شد و فاز تولید ویروس در سامانه ی ثابت (Batch) با استفاده از % Bovine Serum (BSA) Albumin2/0+ 199 Mبه عنوان محیط سرم دار و VP-SFM به عنوان محیط فاقد سرم انجام شد. مقدار ریز حامل استفاده شده بر حسب سطح (سانتی متر مربع) و تعداد سلول اولیه ی تلقیح شده به محیط کشت در آزمایش ها یکسان و به ترتیب برابر cm212000 و cells/cm2 12500تعیین گردید.

یافته ها

بیشترین تعداد سلول با استفاده از فیبراسل دیسک در محیط کشت DMEM برابر با cells/cm 106*7/0±1/7 در روز نهم به دست آمد در حالی که کمترین تعداد سلول با استفاده از سیتودکس-3 در محیط کشت VP-SFM برابر با cells/cm106*2/0±91/2 حاصل شد. بیشترین تیتر ویروس هاری برابر با Fluorescent Focus Unit (FFU)/ml 106*4/4±18/55 در محیط کشت VP-SFM حاوی فیبراسل دیسک و کمترین تیتر در محیط M199 حاوی سیتودکس-3 برابر FFU/ml 106*4/0±66/3 حاصل شد.

نتیجه گیری

در مجموع آزمایش ها فیبراسل دیسک بهتر از انواع ریز حامل رشد سلول ها را حمایت کرد و استفاده از DMEM برای رشد سلول و استفاده از VP-SFM برای تولید ویروس نتایج بهتری را نشان داد. واکسن تجربی تهیه شده با ویروس های جمع آوری شده از VP-SFM ایمنی زایی (Potency) قابل قبول معادل IU75/2 داشت. با توجه به نتایج این تحقیق و امکان تولید و روش ساده استفاده از فیبراسل دیسک، این حامل برای کشت سلول Vero و به منظور تکثیر ویروس هاری توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p975074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!