مقایسه ی تفکر انتقادی و عوامل زمینه ساز آن در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی زنجان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تفکر انتقادی در واقع فرآیند تفکری است که شالوده و اساس حل مساله و تصمیم گیری بالینی است. این فرآیند یکی از ملزومات عملکرد حرفه ای پرستاران بشمار می آید. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه تفکر انتقادی و عوامل زمینه ساز آن در میان دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل انجام گرفته است.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقایسه ای است که در کل 100 نفر به روش نمونه گیری آسان از جامعه دانشجویان پرستاری (50 نفر) و پرستاران شاغل (50 نفر) در بیمارستان های آموزشی شهر زنجان انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها، آزمون بررسی مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم B و آزمون بررسی عوامل زمینه ساز تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. داده ها با استفاده از آزمون T-test و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین نمرات بدست آمده از آزمون مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری (02/9) و شاغلین (68/12) بود، که با استفاده از آزمون t مستقل تفاوت معنی داری بین دو گروه (002/0P=) مشاهده گردید. اما در میانگین نمرات آزمون عوامل زمینه ساز تفکر انتقادی بین دانشجویان و پرستاران شاغل اختلاف معنی داری (47/0.P=) وجود نداشت. بین نمرات کل آزمون مهارت تفکر انتقادی و نمرات کل آزمون عوامل زمینه ساز همبستگی معنی داری دیده نشد (071/0 r=).
نتیجه گیری
کسب مهارت و تجربه در محیط بیمارستانی احتمالا می تواند در میزان مهارت تفکر انتقادی پرستاران تاثیر گذار باشد و از طرف دیگر با توجه به اینکه هیچکدام از دو گروه موفق به کسب حداقل نمره استاندارد در هر دو آزمون نشده اند، می توان بر لزوم بازنگری در استراتژی های آموزشی فعلی و به کارگیری روش های مدیریتی با مشارکت فعال پرستاران تاکید کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p975082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!