بررسی فراوانی بیماران مبتلا به پرتس مراجعه کننده به مرکز ارتوپدی هلال احمر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری پرتس یکی از بیماری های شایع کودکان است. در این بیماری سر استخوان ران به علت اختلال در خون رسانی دچار نکروز شده است. این استئونکروزیس دست خوش تغییراتی می شود و بافت جدید جایگزین بافت از بین رفته می گردد و شکل استخوان تغییر می کند. این بیماری در دهه اول زندگی بروز می کند. با توجه به یافت نشدن پژوهشی در ارتباط با شیوع و فراوانی پرتس در ایران، این مطالعه با هدف بررسی فراوانی و علل ایجاد این بیماری انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی گذشته نگر بر روی مراجعین به مرکز درمانی هلال احمر اصفهان انجام شد. اطلاعات مربوط به ارزیابی و معاینه پزشک متخصص و بیوگرافی و اندازه گیری های لازم مثل میزان کوتاهی که توسط تخته کوتاهی انجام شده بود، در دو پرسش نامه استخراج گردید. این افراد هیچ گونه سابقه شکستگی ناحیه هیپ و آسیب تروماتیک مفصل هیپ (دررفتگی و نیمه دررفتگی) نداشتند. در این مطالعه از آزمون های شاخص مرکزی و پراکندگی و همبستگی و 2χ استفاده گردید.
یافته ها
از 77 نفر بیمار مراجعه کننده، نسبت پسر به دختر 4 به 1 بود و سن ابتلا در این بیماران از یک سال تا سیزده سال متغیر بود (میانگین 7 سال). 61 درصد درد و لنگش همزمان، 29 درصد لنگش و 10 درصد با درد مراجعه کرده بودند. میانگین کوتاهی 6/1 سانتی متر بود. سمت راست و چپ یکسان و هر دو پا 11 درصد درگیر بود. نسبت زندگی شهری به روستایی بیشتر بود. تنها 5 درصد از این بیماران دارای سابقه فامیلی بودند. میانگین تعداد فرزندان 3 فرزند بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصله از مطالعه حاضر، میزان فراوانی بیماری پرتس در جامعه مورد مطالعه با در نظر گرفتن جنسیت، 82 درصد پسر و 18 درصد دختر بود. به علاوه در این افراد میزان درد و لنگش 61 درصد و میزان کوتاهی 6/1 سانتی متر بود. در مورد سمت ضایعه در 44، 43 و 11 درصد افراد به ترتیب در سمت چپ، راست و هر دو طرف ضایعه وجود داشت. نتایج فوق با اکثر مطالعات مشابه هم خوانی داشت. این مطالعه نشان داد که رابطه معنی داری بین زندگی شهری و میزان ابتلا به پرتس وجود دارد (05/0 > P).
زبان:
فارسی
در صفحه:
557
لینک کوتاه:
magiran.com/p975337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!