بررسی پرندگان زینتی یزد از نظر آلودگی به لیستریا مونوسیتوژنز و لیستریا ایوانوای با روش واکنش زنجیره ای پلی مراز

پیام:
چکیده:
زمینه
بیشتر پرندگان ممکن است گونه های لیستریا را در روده های بدون علامت و با شیوع متغیر حمل کنند و به انسان منتقل نمایند. جنس لیستریا دو گونه ی بیماری زا دارد: لیستریای مونوسیتوژنز و لیستریای ایوانوای که از این دو، لیستریای مونوسیتوژنز به عنوان عامل سقط، انسفالیت، سپتی سمی در انسان و حیوانات شناخته شده است. لیستریای آیوانوی یک پاتوژن حیوانی است و گاها در انسان نیز ایجاد عفونت می کند. در این مطالعه به ارزیابی آلودگی به لیستریای مونوسیتوژنز و ایوانوای در پرندگان زینتی یزد به روش واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) پرداخته شد.
روش
تعداد 180 نمونه ی مدفوعی از پرندگان زینتی (150 قناری و 30 مرغ عشق) از نقاط مختلف یزد به وسیله ی سواب استریل جمع آوری گردید.
سواب ها مستقیما درون محیط Listeria enrichment broth قرار داده شدند. پس از غنی سازی، نمونه ها بر روی محیط Palcam agar کشت داده شدند. سپس نمونه ها با استفاده از روش PCR جهت بررسی وجود لیستریای مونوسیتوژنز و ایوانوای مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج
گرچه شیوع جنس لیستریا در قناری 4 درصد (6 از 150) بود، اما در هیچ کدام از نمونه ها لیستریای مونوسیتوژنز و ایوانوای یافت نشد.
نتیجه گیری
منبع گونه های لیستریا در پرندگان محیط و غذایی است که استفاده می کنند. از آن جایی که سطح بهداشتی، وضعیت تغذیه ای و محیط زندگی در پرندگان زینتی نسبت به سایر پرندگان کیفیت بالاتری دارد، احتمالا به این علت در هیچ کدام از نمونه ها لیستریای مونوسیتوژنز و ایوانوای یافت نشد. این مطالعه نشان داد که نمی توان پرندگان زینتی این منطقه را منبع یا ناقل لیستریای مونوسیتوژنز و ایوانوای دانست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
213
لینک کوتاه:
magiran.com/p977213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!