بررسی مقایسه ای میزان درد و حدت بینایی متعاقب عمل photorefractive keratectomy با استفاده از 2نوع لنز تماسی& Johnson Johnson وnight & day در سال 1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
روش Photo Refractive Keratectomy (PRK)یکی از روش های مورد استفاده است که در مطالعات انجام گرفته اثر آن بر رفع اختلالات انکساری ارزیابی شده است. هدف از اجرای این مطالعه مقایسه میزان درد و حدت بینایی متعاقب عمل photorefractive keratectomy با استفاده از 2نوع لنز تماسی جانسون وnight & day بود.
روش ها و
مواد
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود که در مراکز آموزشی درمانی فیض زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به انجام رسید. جامعه آماری مورد مطالعه شامل بیماران مبتلا به عیوب انکساری بود که تحت عمل RK Pقرار گرفتند. زمان انجام مطالعه از تیر ماه سال 1390 به مدت 3 ماه بود. روش نمونه گیری بصورت Conventialو Simple بود. یک گروه بیماران تحت درمان با لنز تماسی جانسون و گروه دیگر با لنز night & day درمان شدند. سپس میزان حدت بینایی و آسیب اپیتلیال epithelial defect size تعیین ومقایسه گردید.اطلاعات بوسیله نرم افزار PASW نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای مقایسه نتایج حدت بینایی قبل و بعد از مداخله از آزمون T زوجی و برای مقایسه نتایج دو گروه در هر زمان از آزمون آماری t مستقل و یا Chi-square استفاده شد.
نتایج
در این مطالعه 44 بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند. میانگین سنی این افراد 90/3± 18/27 سال بود. میانگین میزان درد بیماران پس از عمل در روز اول و سوم و پنجم در بیمارانی که با لنز تماسی جانسون مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند به ترتیب17/1± 98/0، 87/0 ± 57/0 و 32/0 ± 11/0 بود و در بیمارانی که با لنز night & day مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند این شاخص ها به ترتیب 97/0 ± 5/2، 0/1± 4/1 و 62/0 ± 59/0 بود. آزمون آماری مان ویتنی نشان داد تفاوت معنی داری بین شاخص درد در دو گروه مورد مطالعه وجود دارد. (P-value=0.0001) میانگین میزان حدت بینایی بیماران پس از عمل در روز اول و سوم و پنجم در بیمارانی که با لنز تماسی جانسون مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند به ترتیب 68/2 ± 68/6، 70/1± 57/5 و 56/1± 07/7 بود و در بیمارانی که با لنز night & day مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند این شاخص ها به ترتیب 28/2± 98/6، 04/2±36/5 و 6/1±39/7 بود. آزمون ANOVA نشان داد تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر حدت بینایی در روز اول و سوم و پنجم پس از عمل وجود ندارد.(P-value=0.67بحث: به نظر می رسد احتمالا میزان درد پس از عمل در استفاده از لنز تماسی جانسون بهتر از Night & Day باشد ولی میزان حدت بینایی در استفاده از لنز های مختلف تفاوتی ندارد. بنابراین بهتر است در بیمارانی که همکاری لازم را ندارند ویا تحمل درد کمتری دارند از لنز تماسی جانسون استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p980684 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!