تاثیر آموزش تغذیه بر اساس مدل BASNEF بر رفتارهای تغذیه ای و شاخص های کنترل قند خون بیماران سالمند مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعه ی حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدل BASNEF (باور ها، نگرش ها، هنجار های انتزاعی و عوامل قادر کننده) در آموزش تغذیه به سالمندان (≥ 60 سال) مبتلا به دیابت نوع 2 انجام پذیرفت.
روش ها
در این مطالعه 100 نفر سالمند دیابتی به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. اطلاعات هر دو گروه به صورت مشابه و در دو زمان قبل و 3 ماه پس از مداخله ی آموزشی جمع آوری گردید. مداخله ی آموزش تغذیه در گروه مداخله بر اساس نیازسنجی اولیه و سازه های مدل BASNEF انجام شد و نتایج به وسیله ی آزمون های 2χ، Student-t و Paired-t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین نمره ی آگاهی و متغیرهای اجزای مدل BASNEF در گروه مداخله بهبود معنی داری نشان داد (001/0 > P). علاوه بر آن، مقایسه ی رفتارهای تغذیه ای 3 ماه پس از مداخله ی آموزشی نیز حاکی از بهبود معنی دار در گروه مداخله بود. میانگین سهم روزانه ی دریافت گروه غذایی میوه و سبزیجات در گروه مداخله افزایش یافت (001/0 > P). مقایسه ی میزان قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله در گروه مداخله کاهش معنی داری را (به ترتیب 5/19 میلی گرم در دسی لیتر و 36/0 درصد) نشان داد.
نتیجه گیری
مداخله ی آموزش تغذیه بر اساس مدل BASNEF علاوه بر بهبود آگاهی و نگرش سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2، سبب بهبود رفتار های تغذیه ای آنان نیز شد که این امر در مدت 3 ماهه ی مداخله ی آموزشی موجب بهبود در شاخص های کنترل قند خون نیز گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p980686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!