نقش وظیفه ی ثانوی حرکتی در اصلاح ناهنجاری های راه رفتن در بیماران پارکینسونی

پیام:
چکیده:
مقدمه

کندی حرکتی و اختلالات راه رفتن موجب افزایش خطر سقوط در بیماران پارکینسون می شود. بنابراین شناسایی عوامل موثر در این اختلالات از اهمیت کلینیکی برخوردار است. هدف از انجام این تحقیق، تجزیه و تحلیل تاثیر وظایف ثانوی حرکتی بغل کردن دست و حمل بار در الگوی کینماتیکی راه رفتن بیماران مبتلا به پارکینسون (Parkinson disease یا PD) و مقایسه ی آن با افراد سالم بود.

روش ها

10 نفر از بیماران زن پارکینسونی (سطح II و III) شهر همدان به عنوان گروه تجربی و 14 نفر از زنان سالم غیر ورزشکار با سن، قد و وزن مشابه به عنوان گروه شاهد در این تحقیق شرکت کردند. با استفاده از دستگاه تجزیه و تحلیل حرکتی (H-rez motion analysis system) با سه دوربین فالکان با سرعت 240 هرتز، الگوی کینماتیکی راه رفتن آزمودنی ها در شرایط راه رفتن عادی، راه رفتن با حمل بار 5/2 کیلوگرمی و راه رفتن با بغل کردن دست ها اندازه گیری شد. داده ها توسط Repeated measure ANOVA مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

طول گام (Stride) و سرعت راه رفتن در افراد سالم به ترتیب 4/4 ± 9/121 سانتی متر و 3/5 ± 7/107 سانتی متر در ثانیه و در بیماران 1/6 ± 7/79 سانتی متر و 9/6 ± 7/72 سانتی متر در ثانیه بود. این مقادیر حاکی از 34 درصد کاهش در طول Stride و 67 درصد کاهش در سرعت راه رفتن بیماران PD بود. همچنین میزان زمان ایستادن (Stance) در بیماران بیش از افراد سالم بود. هنگام راه رفتن با حمل بار طول Stride و سرعت راه رفتن در بیماران به ترتیب 8/5 ± 1/83 سانتی متر و 9/6 ± 7/72 سانتی متر در ثانیه شد.

نتیجه گیری

بیماری پارکینسون با طول گام کوتاه تر، سرعت کمتر و افزایش زمان Stance به ویژه در حین حمایت دوگانه همراه بود. وظیفه ی ثانوی حرکتی (حمل بار) موجب بهبود طول Stride در بیماران پارکینسونی می گردد. توصیه می شود در توان بخشی بیماران پارکینسون، تمرین راه رفتن همراه با حمل بار مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p980706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!