اثر تزریق پاپاورین داخل فضای ساب آراکنویید بر مرگ و میر و ناخوشی در بیماران دچار خون ریزی خود به خودی ساب آراکنویید همراه با وازواسپاسم مغزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
وازواسپاسم مغزی به عنوان یکی از اصلی ترین علل مرگ و میر و ناخوشی در بیماران دچار خون ریزی ساب آراکنویید (Subarachnoid hemorrhage یا SAH) شناخته شده است. هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی تزریق پاپاورین در فضای ساب آراکنویید بر مرگ و میر و ناخوشی در بیماران دچار خون ریزی ساب آراکنویید خود به خودی همراه با وازواسپاسم مغزی بود.
روش ها
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی کنترل شده بود که طی سال های 89-1388 در بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان الزهرا (س) در اصفهان انجام شد. پنج بیمار مبتلا به خون ریزی ساب آراکنویید خود به خودی همراه با وازواسپاسم مغزی که به علت هیدروسفالی نیاز به ونتریکولوستومی داشتند، وارد گروه مداخله شدند و تحت ونتریکولوستومی و تزریق پاپاورین در فضای ساب آراکنویید (40 میلی گرم هر 12 ساعت تا 72 ساعت) قرار گرفتند. 10 بیمار مبتلا به خون ریزی ساب آراکنویید خود به خودی همراه با وازواسپاسم مغزی با یکسان سازی بر اساس سن، جنس، بیماری زمینه ای و شدت خون ریزی برای شرکت در گروه شاهد انتخاب شدند و تحت درمان استاندارد قرار گرفتند. مرگ و میر، سطح هوشیاری (Glaco coma scale یا GCS) و تغییرات معاینات عصبی در بیماران قبل و دو هفته پس از جراحی سنجیده و مقایسه شد.
یافته ها
طی مطالعه، 9 زن و 6 مرد با میانگین سنی 8/12 ± 0/54 سال بررسی شدند. مشخصات اولیه بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (05/0 < P). دو هفته پس از جراحی، تنها 1 نفر (20 درصد) در گروه شاهد فوت کرد که تفاوت معنی داری با گروه مداخله، که همگی زنده ماندند، نداشت (667/0 = P). در گروه مداخله میانگین GCS بعد از دو هفته نسبت به بدو ورود بهبودی معنی داری داشت (از 6/1 ± 2/8 به 6/2 ± 8/12؛ 008/0 > P)، در حالی که تغییر معنی داری در گروه شاهد دیده نشد (از 8/1 ± 8/8 به 8/1 ± 0/9؛ 729/0 = P). در گروه مداخله در یک بیمار همی پلژی سمت راست پس از دو هفته به همی پارزی بهبود یافت اما در گروه شاهد بهبودی در معاینات عصبی ایجاد نشد.
نتیجه گیری
تزریق پاپاورین در فضای ساب آراکنویید در بیماران دچار خون ریزی خود به خودی ساب آراکنویید همراه با وازواسپاسم مغزی در بهبودی کلینیکی تاثیر چشمگیری داشت اما در بهبود ضایعات عصبی تاثیری نداشت. انجام مطالعات با حجم نمونه ی بیشتر و پی گیری طولانی تر در آینده توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p980710 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!