خصوصیات و خاستگاه کانه زایی طلا در واحد آتشفشانی ائوسن کانی سازی چشمه خونی، انارک بررسی ماهیت سیال کانه ساز و مقایسه آن با سایر انواع تیپ کانسارهای طلا

پیام:
چکیده:
منطقه خونی در50 کیلومتری شمال خاوری انارک از توابع استان اصفهان و در زون ایران مرکزی واقع شده است. از نظر زمین شناسی، سنگ های دگرگونی با سن پروتروزوییک پسین و سنگ های آتشفشانی با سن ائوسن، منطقه را می پوشانند. یکی از مهم ترین کانی سازی های این منطقه، کانی سازی چشمه خونی ((KH3 است که در خاور منطقه قرار دارد و از نظر کانی زایی اکسیدی طلادار ارزشمند است. ماده معدنی به صورت رگه ای و کانی های اصلی آن مگنتیت، هماتیت و به مقدار جزئی گوتیت است. میزبان کانه زایی طلا در این منطقه سنگ های آتشفشانی ائوسن است. بر اساس نتایج تجزیه لیتوژئوشیمیایی 44 عنصری 34 نمونه از سنگ های آتشفشانی کانی سازی چشمه خونی کمینه عیار طلا ppb2، بیشینه عیار آن ppb4810 و عیار میانگین طلا در این کانی سازی ppb70/475 محاسبه شده است. بیشترین عیارTl در این کانی سازی ppm3/2، با عیار میانگین ppm 17/1، بیشترین عیار Mo 813 ppm با عیار میانگین ppm27 و Mn با بیشترین عیار ppm5290 و عیار میانگین ppm1356محاسبه شد. بیشتر میانبارهای مطالعه شده در نمونه های این کانی سازی، دو فازی و از نوع مایع- گاز است و بیشترین فراوانی دمای همگن شدگی در محدوده 290 تا320 درجه سانتی گراد محاسبه شد. دمای ذوب آخرین بلور یخ حدودCo1- تا1/7- و شوری این میانبارها از 65/1تا 61/10(NaCl wt%) برآورد شده است که بیشترین فراوانی شوری در محدوده 4 تا 5 درصد وزنی معادل نمک طعام است. شواهد به دست آمده از مطالعه کانی سازی و میانبارهای سیال در منطقه خونی نشان می دهد که کانی سازی در این منطقه دارای منشا اپی ترمال بوده و شوری میانبارهای سیال منطقه خونی احتمالا ناشی از وجود نمک های NaCl،MgCl2،CaCl2 است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p981380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!