بررسی عوامل خطر در بیماران مبتلا به HIV تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از معضلات کنونی جامعه، عدم اطلاع کافی مردم از رفتارهای پرخطر می باشد. در این مطالعه سعی اصلی بر این بود تا با تعیین الگو و شیوع رفتارهای پرخطر در افراد مبتلا به ایدز، بتوان در کنار حمایت و کمک رسانی به برنامه ریزان فن، گام موثری در جهت حل گوشه ای از این معضل خانمان سوز برداشت.
روش ها
مطالعه ی حاضر یک مطالعه ی مقطعی توصیفی- تحلیلی بود که به صورت سرشماری بر روی کلیه ی 1461 بیمار مبتلا به ایدز مراجعه کننده به مرکز مشاوره ی بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شیراز بین سال های 88-1383 با در اختیار داشتن اطلاعات مربوط به رفتارهای پرخطر آن ها، جهت تعیین شیوع این عوامل خطر به عنوان رفتارهای پرخطر در کنار توزیع اطلاعات دموگرافیک و فردی، انجام پذیرفت. همچنین ارتباط عوامل خطر با ابتلای به بیماری ایدز با استفاده از آزمون های آماری 2χ و t-test یک نمونه ای در سطح معنی داری 05/0 به دست آمد.
یافته ها
در این مطالعه 1260 نفر (3/86 درصد) بیمار مرد و 201 نفر (7/13 درصد) بیمار زن بررسی شدند. میانگین سنی بیماران 67/7 ± 5/41 سال بود. از این تعداد 9/78 درصد سابقه ی زندان، 9/75 درصد سابقه ی اعتیاد تزریقی، 1/45 درصد سابقه ی تماس جنسی، 5/32 درصد سابقه ی خالکوبی خارج از زندان، 24 درصد سابقه ی خالکوبی داخل زندان، 2/30 درصد سابقه ی استفاده از تیغ مشترک در داخل زندان و 6/4 درصد سابقه ی استفاده از تیغ مشترک در خارج از زندان را داشتند. همچنین 58/63 درصد مبتلا به هپاتیت C، 04/7 درصد مبتلا به هپاتیت B، 57/6 درصد سابقه ی ابتلا به عفونت های آمیزشی و 43/1 درصد مبتلا به بیماری سل بودند.
نتیجه گیری
با توجه به تمام این توضیحات می توان چنین نتیجه گرفت که آموزش روابط جنسی و خطرات اعتیاد تزریقی و مخاطرات حضور در زندان و همچنین آموزش نکات مهم بهداشتی در زمینه ی رفتارهای پرخطر به افراد در معرض خطر که به طور عمده جوانان هستند، از طرف نهادهای ذیربط با سیاست گذاری های صحیح و همکاری های بین بخشی، ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p981889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!