ارزیابی میزان آمادگی مقابله با خطر زلزله در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ارومیه؛ 1390

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
لزوم ارائه خدمات مناسب در بیمارستان ها به هنگام وقوع زلزله امری ضروری است که نیازمند آمادگی همه جانبه بیمارستان ها می باشد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان آمادگی بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1390 در برابر خطر زلزله به انجام رسید.
مواد و روش کار
این پژوهش توصیفی مقطعی در کلیه بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ارومیه که در مرکز استان واقع شده اند، اجرا گردید. داده ها با استفاده از چک لیست و به صورت مصاحبه و مشاهده مستندات موجود جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS19 و با استفاده از آزمون های آماری دقیق فیشر و ضریب همبستگی اسپیرمن صورت پذیرفت.
یافته ها
از مجموع هشت حیطه مورد بررسی، بیشترین میزان آمادگی در برابر خطر زلزله در حیطه مدیریت برنامه حوادث غیرمترقبه و کم ترین میزان آمادگی در حیطه برنامه ریزی اقدامات بهداشت محیط بیمارستان ها بود. یافته ها نشان داد که شش بیمارستان در سطح خیلی ضعیف، سه بیمارستان در سطح ضعیف و یک بیمارستان نیز در سطح متوسط آمادگی در برابر زلزله قرار داشتند. میانگین کلی آمادگی بیمارستان های مورد مطالعه در برابر خطر زلزله، 07/20 درصد بود. بر اساس آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، بین حیطه برنامه ریزی تجهیزات ضروری و لوازم مصرفی با حیطه برنامه ریزی پشتیبانی خدمات حیاتی، رابطه آماری معنی داری مشاهده گردید (003/0p= و 824/0r=).
بحث و نتیجه گیری
بر اساس نتایج، به طور کلی میزان آمادگی بیمارستان های مورد مطالعه در برابر خطر زلزله، در سطح ضعیف ارزیابی شد. پیشنهاد می شود ضمن تدوین برنامه های آموزشی کوتاه مدت در زمینه مدیریت بحران و اجرای مداوم آن ها، حتی المقدور توجه به مقاوم سازی غیر سازه ای بیمارستان ها به عنوان یک اولویت مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
200
لینک کوتاه:
magiran.com/p983280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!