ارتباط بین منیزیم و سطوح سرمی هورمون پاراتورمون در بیماران دیالیز صفاقی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به نظر می رسد در بیماران دیالیزی، منیزیم سرم، از مسیری مشابه با کلسیم، نقش مهمی در تنظیم ترشح هورمون پاراتورمون ((iPTHدارد. با توجه به نتایج متفاوت مطالعات گذشته، در این مطالعه ارتباط بین منیزیم و iPTH سرم در بیماران دیالیز صفاقی بررسی شده است.
روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی که بر روی 46 بیمار دیالیز صفاقی)17 مرد و 29 زن) انجام شد، بیماران با سابقه دیالیز از سه ماه قبل، دارای حداقل سن 15 سال و وضعیت پایدار در دو ماه گذشته وارد مطالعه و بیماران با عفونت فعال و سابقه بستری در بیمارستان در دو ماه گذشته از مطالعه حذف شدند. سطوح کلسیم، فسفر، منیزیم، آلکالن فسفاتاز و آلبومین با روش استاندارد و سطح iPTH با استفاده از RIA اندازه گیری شدند. تحلیل آماری با آزمون های T-TEST، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزارSPSS (ویرایش 15) انجام شد.
یافته ها
به تفکیک جنس، بین میانگین سطوح سرمی منیزیم، کلسیم، آلبومین، آلکالن فسفاتاز و iPTH در گروه بیماران تفاوت معنی داری مشاهده نشد ولی سطوح سرمی فسفر در جنس مونث (16/1±42/5) به طور معنی داری نسبت به جنس مذکر (83/0±49/4) بالاتر بود. آزمون همبستگی پیرسون یک ارتباط ضعیف و معکوسی را بین سطح سرمی منیزیم با iPTH نشان داد که به لحاظ آماری معنی دار نبود r=-0.111)) (467/0=(P، ولی در بیماران با سطوح سرمی iPTH بالاتر از 300 پیکوگرم در میلی لیتر یک ارتباط معنی دار و معکوسی بین سطوح سرمی منیزیم با iPTH مشاهده شد (385/0 (r=-(036/0=P). در بیماران با سطوح سرمی iPTH پایین تر از 300 پیکوگرم در میلی لیتر، ارتباط معنی داری بین سطوح سرمی منیزیم با iPTH مشاهده نشد.
نتیجه گیری
در بیماران دیالیز صفاقی، فقط با سطوح سرمی iPTH بالاتر از 300 پیکوگرم در میلی لیتر ارتباط معنی دار و معکوسی بین سطوح سرمی منیزیم با iPTH وجود دارد که می تواند نقش احتمالی سطوح پایین منیزیم در بیماری زایی هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه را نشان دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
151
لینک کوتاه:
magiran.com/p985324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!