بررسی میزان مصرف میوه و سبزیجات و عوامل مرتبط در سالمندان بستری در بیمارستانهای شهر زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جمعیت سالمندان در ایران رو به افزایش است. تغذیه یکی از عوامل مهم تعیین کننده سلامت سالمندان است. شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کم میوه و سبزیجات مهمترین عامل خطر برای بیماری های مزمن است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان مصرف میوه و سبزیجات در سالمندان شهر زاهدان انجام گرفته است.
روش کار
این مطالعه توصیفی دارای جنبه های تحلیلی بوده که بر روی 300 سالمند 60 سال و بالاتر بستری در بیمارستانهای شهر زاهدان انجام گرفته است. روش نمونه گیری در دسترس، ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بوده که روایی محتوی و نیز پایایی آن تعیین و تایید گردید. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون کای دو) و با اطمینان بیش از 99% استفاده شد.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش7/5 ± 8/68 بود، واز نظر میزان تحصیلات 70درصد سالمندان مورد پژوهش بی سواد بودند. 6/69 درصد ساکن شهر و 4/30 در صد ساکن روستا بودند. از نظر وضعیت تاهل 7/69 درصد واحدهای مورد مطالعه متاهل و3/29 درصد همسر فوت شده بودند. همچنین 7/97 درصد واحد های مورد پژوهش کمتر از میزان توصیه شده از سبزیجات و 64درصد کمتر از میزان توصیه شده از میوه ها استفاده می کرده اند. بین تحصیلات (p=.001) و تاهل(p<.001) ومصرف سبزیجات همچنین بین شهری و روستایی بودن(p<.002)،وتحصیلات (p<.001)با مصرف میوه رابطه آماری معنادار وجود داشت و بین جنسیت و میزان مصرف میوه و سبزیجات رابطه آماری معناداری یافت نشد. مهمترین موانع عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات عدم آگاهی، مشکلات اقتصادی و مشکلات دهانی و دندانی بوده است.
نتیجه گیری
میزان مصرف میوه و سبزیجات در سالمندان مورد مطالعه بسیار کم است و با توجه به اهمیت نقش مصرف کافی میوه و سبزیجات در سلامت سالمندان برنامه ریزی آموزشی و مداخلات تغذیه ای برای این گروه ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p985625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!