شیوع عوامل خطر پوکی استخوان و نیاز به سنجش آن در بیماران مبتلا به شکستگی پاتولوژیک در بیمارستان آیت الله کاشانی اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
استئوپروز یکی از فاکتورهای موثر در شکستگی های پاتولوژیک در سنین بالا می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین شیوع ریسک فاکتورهای استئوپروز و نیاز به سنجش تراکم استخوان (Bone Mineral Density Testing (BMDT)) در بیماران مبتلا به شکستگی های پاتولوژیک می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در سال 1389 در مرکز آموزشی درمانی آیت الله کاشانی، اصفهان، ایران به انجام رسید..دویست و چهل بیمار با شکستگی پاتولوژیک در این مطالعه شرکت کردند. مواردی چون سن، جنس، قد، وزن، BMI، سابقه شکستگی و پوکی استخوان در فامیل درجه یک بیمار، محل شکستگی، سابقه ومحل شکستگی قبلی، میزان مصرف لبنیات، مکمل کلسیم و ویتامین D، میزان و وسعت تماس با نور آفتاب، مصرف سیگار، دارو وسابقه بیماری های زمینه ای توسط پرسشنامه از بیماران سنجیده شد. نیاز به سنجش تراکم استخوان توسط معیارهای National Osteoporotic Foundation (NOF) سنجیده شد.
یافته ها و
نتایج
دریافت ویتامین D ناکافی، دریافت کلسیم ناکافی، از شایع ترین ریسک فاکتورهای استئوپروز در بیماران تحت مطالعه بوده و شیوع آنها بیش از 75% بود.سیگار، مصرف کورتون و ابتلا به بیماری زمینه ای در مقایسه با دیگر ریسک فاکتورها از شیوع کمتری بر خوردار بودند. 22.1% از بیماران مورد مطالعه تنها دارای یک معیار بوده، 55% دارای دو معیار، 8.3% دارای سه معیار برای BMDT بودند. نهایتا اینکه طبق نتایج این مطالعه 198 نفر (82.5%) از بیماران دارای اندیکاسیون BMDT بودند.
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه استئوپروز در بیماران با شکستگی های پاتولوژیک در شهر اصفهان بسیار شایع است و در نتیجه لازم است تمهیدات لازم در خصوص بر طرف کردن فاکتورهای خطر بویژه تامین کلسیم و ویتامین D مورد نیاز گروه های سنی بالاتر از 50 سال اندیشیده شده و در صورت امکان نسبت به تامین و جایگزینی آنها از طریق برنامه های ملی اقدام گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p988250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!