انتخاب یک فضای ویژگی بهینه در تفکیک فعالیت های ذهنی بر پایه ی الگوریتم EMD

پیام:
چکیده:
مقدمه
طراحی سیستم های ارتباط مغز با رایانه (Brain computer interface یا BCI)، از دغدغه های بشر امروز به شمار می رود. این سیستم ها بر اساس سیگنال مغز عمل می کنند و تاکنون تحقیقات زیادی در این راستا انجام شده است. مرسوم ترین آن ها، سیستم های بر پایه ی سیگنال های مغزی مربوط به فعالیت های ذهنی می باشد. در طراحی سیستم های BCI بر پایه ی فعالیت های ذهنی، انتخاب یک فضای ویژگی با قدرت تفکیک بالاتر و زمان پردازش کمتر، امری مهم به شمار می رود. در این مطالعه، سیگنال های مغزی مربوط به فعالیت های ذهنی گروه Andersonکه جزء دادگان معروف و در دسترس این گونه سیستم ها می باشد، استفاده شده است.
روش ها
این مطالعه به بررسی و اعمال الگوریتم جدید EMD (Empirical mode decomposition) با توجه به خصوصیات منطبق آن بر سیگنال EEG (Electroencephalography) در کنار روش های مرسوم و موفقی چون طیف AR و آنتروپی پرداخت.
یافته ها
الگوریتم EMD به طور کامل با خواص غیرخطی و غیرایستان سیگنال های EEG سازگار بود. لذا به کار بردن مفاهیم آنتروپی، برای مدل کردن مقادیر پیچیدگی، و طیف AR، به عنوان تابعی معنی دار در حوزه ی فرکانس، در ادامه ی الگوریتم EMD انتظار تفکیک خوبی را به وجود آورد.
نتیجه گیری
اعمال الگوریتم EMD و تمهیدات موازی با آن (آنتروپی EMD) نسبت به روش های قبل، علاوه بر دارا بودن بعد بسیار کمتر بردار ویژگی، به زمانی کمتر از 2 ثانیه برای استخراج ویژگی و حداکثر زمانی برابر با 1/0 ثانیه، برای تفکیک سیگنال های 10 ثانیه ای نیاز دارند. این نتایج برای یک سیستم BCI، real-time بسیار مفید می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p988414 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!