ارتباط پلی مورفیسم T360G ژن آپولیپوپروتئین A-IV با سندرم متابولیک در جمعیت مطالعه قند و لیپید تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم متابولیک یکی از عوامل مهم خطرساز بیماری های قلبی عروقی می باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط پلی مورفیسم T360G در ژن کدکننده ی آپولیپوپروتئین A-IV با بروز سندرم متابولیک بود.
مواد و روش ها
در پژوهش مقطعی حاضر 782 نفر، 325 مرد (61 نفر مبتلا به سندرم متابولیک و 264 نفر سالم) و 457 زن (131 نفر مبتلا به سندرم متابولیک و 326 نفر سالم) در محدوده ی سنی بالاتر از 19 سال از جمعیت TLGS به صورت تصادفی انتخاب و شاخص های تن سنجی و بیوشیمیایی اندازه گیری شدند. قطعه ی مورد نظر از ژن Apo A-IV به روشPCR تکثیر شد و پلی مورفیسم انتخابی با استفاده از آنزیم محدود الاثر Fnu4HI به روشRFLP تعیین گردید.
یافته ها
فراوانی الل G و الل T به ترتیب در مردان مبتلا به سندرم متابولیک و کنترل به ترتیب 2/85، 8/14 و 3/83، 7/16% و در زنان مبتلا به سندرم متابولیک و کنترل به ترتیب 4/82، 6/17 و 9/85، 1/14% بود که تفاوت معنی داری را با هم نداشتند. ژنوتیپ GG بیشترین فراوانی (4/84%) و ژنوتیپ TT کمترین فراوانی (3/0%) را دارا بودند. تجزیه و تحیل یافته های پژوهش حاضر نشان داد حضور الل T با کاهش میزان کلسترول HDL (05/0P<) در زنان سندرم متابولیکی، و کاهش میزان غلظت آپولیپوپروتئین CIII)05/0P <) در زنان طبیعی، و هم چنین با افزایش فشار خون دیاستولی)05/0P<) در مردان طبیعی ارتباط معنی داری را نشان می دهد.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش حاضر نشان داد در جمعیت ایرانی تغییرات ژنتیکی اثرات واضحی بر تغییرات میزان کلسترول HDL در زنان مبتلا به سندرم متابولیک دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p990659 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!