کیفیت زندگی و برخی عوامل موثر بر آن در سالمندان دیابتی مقیم سرای سالمندان کهریزک تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
بررسی مسایل سالمندی مانند سایر دوره های زندگی اهمیت زیادی دارد. وجود بیماری های مزمن می تواند بر کیفیت زندگی سالمندان تاثیر بسیاری داشته باشد. از جمله ی این بیماری ها دیابت است که بر جنبه های جسمی، روحی و اجتماعی فرد تاثیر می گذارد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بود که روی سالمندان دیابتی مقیم سرای سالمندان کهریزک در سال 1390 انجام گرفت. تعداد 93 نفر از سالمندان دیابتی این مرکز به روش تصادفی ساده انتخاب شده، و به پرسش نامه ی آمارنگاری و پرسش نامه ی کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی پاسخ دادند. داده های به دست آمده توسط نرم افزار SPSS نسخه ی 16 با آزمون تی مستقل و آنوا آنالیز گردید.
یافته ها
در بررسی حاضر 34 مرد و 59 زن سالمند دیابتی با میانگین سنی 8±2/74 سال در ابعاد مختلف کیفیت زندگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. بر اساس تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، مردان در بعد جسمی کیفیت زندگی نمره ی بالاتری را به دست آوردند (017/0=P). رابطه ی بعد اجتماعی نیز با وضعیت تاهل معنی دار (009/0=P) بود و میانگین نمرات افراد متاهل بالاتر بود. هم چنین، رابطه ی کیفیت زندگی و درآمد در بعد روانی به صورت معنی داری مشاهده گردید (035/0=P). در بررسی حاضر رابطه ی معنی داری بین وضعیت تحصیلی و کیفیت زندگی به دست نیامد.
نتیجه گیری
با توجه روند رو به رشد جمعیت سالمندان و دیابت در آن ها و اهمیت جنبه های گوناگون کیفیت زندگی، برنامه ریزی برای بهبود وضعیت محیطی، اجتماعی و روانی این افراد، جدا از مشکلات جسمی آن ها امری ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p990660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!