تمرین تداومی حاد روی نوارگردان، میزان Hsp72 و TAC هیپوکامپ موش های دیابتی را افزایش می دهد

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر حاد یک جلسه تمرین تداومی روی نوارگردان بر میزان HSP72 و TAC هیپوکامپ موش های دیابتی شده توسط استرپتوزوتوسین بود.
مواد و روش ها
به این منظور 40 سر موش صحرایی ویستار با وزن 1±165 گرم و سن 8-6 هفته، به طور تصادفی در چهار گروه، کنترل دیابتی و سه گروه دیابتی+ تمرین حاد استقامتی (گروه های 1، 2 و 3 که به ترتیب 30 دقیقه، 4 ساعت و 24 ساعت پس از ورزش کشته شدند)، تقسیم گردیدند. موش ها با تزریق استروپتوزوتوسین (STZ) (50 میلی گرم بر کیلوگرم) محلول در بافر سیترات 1/0 مولار (5/4pH=)، دیابتی شدند. برنامه شامل دویدن روی نوارگردان بود که با سرعت 10 متر در دقیقه آغاز و به تدریج به 18 متر در دقیقه رسید. مدت دویدن به طور تقریبی 60 دقیقه در نظر گرفته شد. داده ها از راه آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در 05/0P≤ مقایسه شدند.
یافته ها
فعالیت ورزشی حاد میزان Hsp72 هیپوکامپ را در تمام گروه ها نسبت به گروه کنترل افزایش داد که فقط در گروه 2 نسبت به گروه کنترل، 82/1 نانوگرم بر میلی لیتر (043/0=P) افزایش معنی داری داشت. TAC در گروه 1 نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری (036/0=P) را نشان داد؛ اما افزایش در گروه های 2 و 3 معنادار نبود.
نتیجه گیری
این یافته ها نشان دهنده ی اثرات مفید فعالیت استقامتی حاد بر سطح Hsp72 و TAC هیپوکامپ در بیماری دیابت است. با توجه به این موارد، می توان فعالیت استقامتی حاد را به عنوان یک توصیه ی پیشگیرانه به منظور مقابله با عوارض این بیماری به کار برد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p990668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!