طراحی و بررسی کارایی نرم افزار هوشمند جهت تشخیص و ارایه طرح درمان وضعیت پالپ و پری اپیکال دندان

پیام:
چکیده:
مقدمه

یکی از شاخه های علم کامپیوتر که سعی در شبیه سازی هوش انسانی دارد، هوش مصنوعی است. تشخیص صحیح ضایعات پالپ و پری اپیکال می تواند جلوی بسیاری از مشکلات و گسترش بیماری را بگیرد. هدف از این پژوهش، استفاده از یک سیستم کمک تصمیم گیری (Decision support system یا DSS) با توانایی پردازش سریع و دقیق اطلاعات در زمینه تشخیص و ارایه طرح درمان پالپ و پری اپیکال بود تا دستیابی دقیق و سریع به نتیجه استاندارد طلایی با کاهش درصد خطا صورت گیرد.

مواد و روش ها

در این مطالعه، ارزشیابی از نوع تشخیصی، به منظور طراحی نرم افزار ابتدا اطلاعات خام با اصلاحات جمع آوری شد و به عنوان استاندارد طلایی مورد تایید اساتید قرار گرفت. اطلاعات اولیه توسط الگوریتم نویسی ضابطه مند شد و در ادامه به فلوچارت تبدیل شد و در مرحله بعد برنامه نویس شبیه سازی را با استفاده از Compiler زبان برنامه نویسی VisualC++ 2010 تحت Windows seven شروع کرد. نسخه هایα و βبه منظور رفع ایراد به دست متخصصین داده شد و در نهایت بررسی کارایی نسخه Gold release (نهایی) با گرفتن علایم 43 نمونه بیمار و دادن علایم به این نسخه و بررسی آماری نتایج توسط نرم افزار 17SPSS با سطح اطمینان 95 درصد اتمام پذیرفت.

یافته ها

بر اساس اطلاعات به دست آمده، کارایی کلی نرم افزار 21/86 درصد، میزان کارایی نرم افزار در تشخیص پری اپیکالی 66/89 درصد، میزان کارایی نرم افزار در طرح درمان 76/82 درصد و میزان کارایی نرم افزار در تشخیص پالپی 21/86 درصد به دست آمد.

نتیجه گیری

نرم افزار مورد مطالعه با داشتن ذخیره اطلاعات بالا و یادآوری جزییات به عنوان یک ابزار قابل اعتماد کاربر را در رسیدن به تشخیص و طرح درمان ریشه مناسب یاری می نماید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
792
لینک کوتاه:
magiran.com/p991095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!