بررسی توانایی محیط کروموژن در تشخیص E.coli O157H7 در آب و مواد غذایی و مقایسه آن با روش کشت استاندارد

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اشرشیاکلی یکی از مهمترین عوامل مسمومیت های غذایی است و برخی از سویه های ان مانند E.coli O157H7 عوارض خطرناکی مانند سندرم اورمی همولیتیک و کولیت هموراژیک ایجاد می کنند.محیط های کروموژن یکی از روش های تشخیص نسبتا سریع میکرو ارگانیسم های بیماری زا در اب و مواد غذایی هستند که در دهه اخیر مورد استفاده قرار گرفتند. هدف از این مطالعه بررسی توانایی محیط کروموژن در تشخیص E.coli O157H7 در اب و مواد غذایی و مقایسه ان با روش کشت استاندارد می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه ازمایشگاهی در مرحله اول 25 نمونه اب و چهار نوع مواد غذایی (5 نمونه از هر کدام) به طور عمدی با سوش استاندارد E.coli O157H7 الوده و سپس با دو روش کروموژن و کشت استاندارد شناسایی گردید و سرعت حساسیت دو روش در شناسایی این باکتری بررسی و مقایسه گردید. سپس نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و فرمول اماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
سرعت تشخیص باکتری با استفاده از محیط کروموژن (18 ساعت و 20 دقیقه) بیشتر از روش استاندارد (72 ساعت) بوده ولی حساسیت این روش (99/61 %) کمتر از روش استاندارد (100 %)تعیین گردید.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه و سایر مطالعات مشابه نشان میدهدمحیط های کروموژن دارای سرعت و حساسیت بالایی در تشخیص E.coli O157H7 در نمونه های اب و مواد غذایی بوده و میتواند به عنوان یک روش جایگزین در تشخیص باکتری های بیماری زا در ازمایشگاه های مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
magiran.com/p992190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!