بررسی اثر جنیستئین به همراه محدودیت کالری بر اصلاح پروفایل لیپیدی، گلوکز و فاکتورهای التهابی در موش های چاق شده با رژیم پر چرب

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
چاقی یکی از بزرگترین مشکلات بهداشت عمومی است که موجب اختلالاتی از جمله دیابت، دیس لیپیدمی، بیماری های عروق کرونر و برخی سرطانها میشود. به نظر میرسد ایزوفلاوون های سویا می توانند بر بهبود چاقی و کاهش عوارض ناشی از آن موثر باشند. در این مطالعه اثر تجویز جنیستئین به همراه محدودیت کالری بر موش های چاق شده با رژیم پرچرب مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
30 سر موش نر چاق شده با رژیم پرچرب به طور تصادفی به 3 گروه 10 تایی به شرح زیر تقسیم شدند: 1) گروه موشهای چاق دریافت کننده محدودیت کالری بهمراه mg/kgbw 50 جنیستئین 2) گروه موشهای چاق دریافت کننده محدودیت کالری بهمراه Dimethyl Sulphoxide (DMSO) (شاهد 1) و 3) گروه موشهای چاق دریافت کننده غذای استاندارد جوندگان به میزان آزاد (شاهد 2). پس از 4 هفته نمونه های خون جهت بررسی آزمایشگاهی جمع آوری گردید.
یافته ها
تجویز جنیستئین به همراه محدودیت کالری موجب تشدید بهبود غلظت تری گلیسیرید (005/0P=)، VLDL(005/0P=)، توتال کلسترول (002/0P=)و LDL (003/0P=) شده و HDL (001/0P=)را نیز افزایش میدهد ولی بر وزن، فاکتورهای پیش التهابی رزیستین و C-Reactive Protein (CRP)بی تاثیر بود. محدودیت کالری نیز موجب کاهش معنادار گلوکز، تری گلیسیرید، توتال کلسترول، LDL، CRP و افزایش HDL می شود (05/0>p) ولی بر روی غلظت سرمی رزیستین بی تاثیر است.
نتیجه گیری
به نظر میرسد که ترکیب محدودیت کالری بهمراه ایزوفلاوون های سویا روشی موثر در بهبود پروفایل لیپیدی در افراد هایپرلیپیدمیک می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p996082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!