اثربخشی یک برنامه آموزشی بر آگاهی مادران در مورد کم خونی فقر آهن

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کم خونی فقر آهن (IDA، Iron - deficiency anemia) شایع ترین نوع سوء تغذیه در دنیاست و بیش از 30% زنان ایرانی از آن رنج می برند. آموزش و ارتقاء سطح آگاهی افراد جامعه یکی از راه های پیشنهادی جهت پیش گیری از این مشکل می باشد. هدف کلی از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی مادران در مورد روش های پیش گیری از کم خونی فقر آهن بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه شبه تجربی به صورت قبل و بعد از آموزش، تعداد 336 نفر از مادران دانش آموزان 8 مدرسه در تهران در سال 1389 مطالعه شدند. میزان آگاهی در مورد IDA، قبل و بعد از آموزش توسط پرسش نامه ای محقق ساخته پرسیده شد. محتوای برنامه آموزشی به صورت سخن رانی و به مدت 45 دقیقه ارائه گردید.
یافته ها
سطح آگاهی نمونه ها در کلیه موضوعات به دنبال برنامه آموزش افزایش داشت و اختلاف معنی داری بین میانگین نمره آگاهی، قبل و بعد از آموزش مشاهده شد (0001/0 P<). بین تحصیلات مادران و میزان تاثیر آموزش هم بستگی مثبت و معنی دار (169/0= r، 002/0 P<) و بین تعداد فرزندان و میزان تاثیر آموزش هم بستگی معکوس (140/0-= r، 007/0 P<) وجود داشت. بین متغیرهای سن و شغل مادران، سن، تحصیلات و شغل همسران و مقطع تحصیلی فرزندان با میزان تاثیر آموزش ارتباط معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
مداخله آموزشی به کار رفته در این مطالعه بر افزایش سطح آگاهی مادران اثربخشی بسیار بالا و قابل توجهی داشت. به کارگیری آموزش هر چند کوتاه مدت تاثیر بسزایی در ارتقاء سطح آگاهی افراد دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
419 تا 429
لینک کوتاه:
magiran.com/p997225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!