بررسی نقش کارکردهای خواب در سلامت آدمی از منظر قرآن کریم

پیام:
چکیده:
مقدمه
خواب، نیاز اجباری انسان است که بر تمام موجودات، اعم از نباتات، حیوانات و انسان عارض می شود. از سوی دیگر، بین خواب رفتن و خواب دیدن، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. باید توجه داشت، خوابیدن و خواب دیدن، همیشه مانند سایه، به دنبال یکدیگر است. خواب به قدری مهم است که بخشی از ارتباط بنده با خدا، از طریق خواب دیدن، صورت می گیرد. چنانکه برای برخی از پیامبران الهی در خواب، وحی می شود.
هدف
با اینکه یک سوم زندگی انسان در خواب سپری می شود، اما هنوز اسرار خواب به خوبی روشن نشده است. افرادی که بطور طبیعی نمی خوابند، افراد پژمرده و عصبانی و هستند و برعکس کسانی که از خواب معقولی بهره مندند، به هنگامی که بیدار می شوند، نشاط و توان فوق العاده در خود احساس می کنند. خواب نشانه قدرت خداست و خواب مربوط به روح می باشد و روح، جهان پر اسراری دارد. اسلام نکته های بهت آور و اعجاب انگیزی در موضوع خوابیدن و خواب دیدن بیان می کند.
مواد و روش ها
این پژوهش به روش بررسی کتابخانه ای و اسناد و مدارک موجود در موضوع خواب به ویژه بررسی آیات و مقایسه آن با یکدیگر در موضوع یاد شده می باشد.
یافته ها
خوابیدن و خواب دیدن برای انسان اجباری است. در اهمیت خواب همین بس که اگر از آن جلوگیری شود، مرگ آن موجود، قطعی خواهد بود. خواب نقش مهمی در سلامت انسان دارد. تنظیم خواب و یا اختلال در آن، مستقیم در حفظ سلامت و یا بیماری فرد موثر است. هنگام خواب، نیروهای از دست رفته بدن، بازیافت می شود. مواد سمی و زاید که در اثر متابولیسم سوخت و ساز سلول در سلول های بدن بر جای مانده اند، از بین می رود. سپس سلول ها، انرژی و توانایی بازیافت شده را برای مدت زمان بیداری ذخیره می نماید.
بحث و نتیجه گیری
زمان خواب و استراحت، مقدار خواب، حالات قبل از خواب، چگونگی خواب، حالات پس از خواب، نقش مهمی در سلامت آدمی دارد. خواب موضوعی است که در طب سنتی تحت عنوان سته ضروریه و طب اسلامی نگاه ویژه ای به آن صورت گرفته است. در این پژوهش، بخشی از ابعاد پیچیده خواب، مورد بررسی قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1017721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!