بندهش در شاهنامه

چکیده:
شاهنامه ی فردوسی مجموعه ای از فرهنگ، آیین، اسطوره و تاریخ ملت ایران است که گذشته از ساختمان منظوم آن و صناعات ادبی و حماسی اش، آمیزه ای از کردار، آرمان و ایده و دیدگاه ایرانیان نیز هست. ما نمی دانیم که آیا به راستی فردوسی سعی در آشتی جهانبینی ایرانی با اسلام داشته و یا خود مستقلا بر این باور بوده که تاریخ زندگی آدمیان بر محور نوعی از معرفت شناسی ویژه می گردد که او آن را در مجموعه ی اساطیر یا تفسیرها و روایت های اوستا و ادبیات زرتشتی می یافته است؛ ولی آنچه انکارناپذیر است، رابطه ی این همه با یکدیگر است که توانسته در ذهن فردوسی بگنجد و در ذوق و قلم شاعرانه ی او تجلی یابد.
یکی از بخش های جالب توجه در شاهنامه ی فردوسی، پاره ی پیش از تاریخ یا به زعمی مربوط به جهان اساطیر و انسان ما قبل تاریخ آن است. در این بخش، یکی از زیباترین و به یادماندنی ترین داستان ها، روایت سلطه ی ضحاک، پایان دوران طلایی بشر (حکومت جمشید) و قیام فریدون است که بارها از سوی محققان مختلف به آن پرداخته شده است.
در این مقاله با مقایسه ی این داستان در شاهنامه با بخش «تن پسین» از بندهش که تفسیری زیبا و ادیبانه از دین و آیین اوستایی است، همانندی و نسبت بین این دو، مورد بررسی قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
199
لینک کوتاه:
magiran.com/p297539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!