سخن سردبیر

نویسنده:
چکیده:
فصلنامه علمی پژوهشی انجمن معارف اسلامی ایران می کوشد تا از میان انبوه مقالات ارسالی، حتی المقدور آنهایی را که حاوی نکته جدیدی است و یا حداقل نکات پیشینیان را در قالبی جدید ارائه می کند، چاپ کند.
اما روشن است که انتشار مقالات ابتکاری در صورتی به شکوفایی و پویایی اندیشه دینی منتهی می شود که در معرض نقد و داوری جدی صاحبان فکر و اندیشه قرار گیرد. متاسفانه نه فقط در مجله انجمن معارف اسلامی ایران، بلکه در بیشتر مجلات پژوهشی، جای خالی مقالات انتقادی که با جدیت مقالات چاپ شده را ارزیابی کرده و اشکالات آنها را مطرح کند، احساس می شود.
بررسی دلائل عدم انتشار مقالات انتقادی نسبت به مقاله های چاپ شده در مجلات پژوهشی، یکی از ضروری ترین کارهای مدیریت پژوهشی کشور است. نگارش مقالات انتقادی چندان به صرفه نیست؛ زیرا علاوه بر آنکه جامعه علمی ایران چندان روی خوشی به نقد و مقالات انتقادی نشان نمی دهد، نظام ارزشیابی فعالیت های پژوهشی هم امتیاز لازم را به چنین مقالاتی نمی دهند.
از این روی لازم است در سیاست های ارزیابی مقالات دانشگاهی تجدیدنظر صورت گیرد و مقالات انتقادی اصیل هم به میزان مقالات ابتکاری امتیاز داشته باشد. به علاوه باید زمینه های روانشناختی لازم برای استقبال از نقد اندیشه را در صاحبان فکر و اندیشه فراهم کرد تا در مجموع اندیشه های نوین پس از محک خوردن به وسیله منتقدان، مسیر تعالی فرهنگی و علمی جامعه را فراهم آورد.
نقد فکر اگر به سادگی و با سهولت انتشار یابد می تواند صاحب فکر را از شیفتگی و دلدادگی بیش از حد به فکر خود و دیگران را از پرستیدن و کرنش در مقابل اندیشه وی باز دارد و این ثمره کمی نیست.
ما چشم انتظار وصول مقالاتی هستیم که با دقت و متانت گفته های منتشر شده در مقالات مجله را نقد و بررسی کرده، خطاهای آنها را برشمرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.