مدلسازی زیستگاه گرگ (Canis lupus) در پارک ملی کلاه قاضی با استفاده از روش تحلیل فاکتوری آشیان بوم شناختی ENFA

پیام:
چکیده:
گرگ (Canis lupus) یکی از طعمه خواران اصلی سمداران است و تاثیر حضور این گونه روی استفاده از زیستگاه سمداران زمانی بهتر مشخص می گردد که مناطق حضور بالفعل و بالقوه این گونه در زیستگاه تعیین شود. به منظور نیل به این هدف، مدلسازی زیستگاه می تواند ابزار مناسب باشد. در این مطالعه با استفاده از تحلیل فاکتوری آشیان بوم شناختی (ENFA، Ecological Niche Factor Analysis) مطلوبیت زیستگاه و همچنین آشیان بوم شناختی گرگ در پارک ملی کلاه قاضی مدل سازی شد. پارک ملی کلاه قاضی در 26 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. روش ENFA از داده های حضور گونه و متغیرهای زیستگاهی استفاده می کند. در این مطالعه از نرم افزار Biomapper 4 برای تهیه مدل مطلوبیت زیستگاه و همچنین از نرم افزار IDRISI 15 و ARC view 3.2 برای ساخت لایه های اطلاعاتی و ورود آنها به نرم افزار Biomapper 4 استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد گرگ در پارک ملی کلاه قاضی دارای تحمل پذیری بالایی نسبت به متغیرهای محیطی می باشد و به عبارت دیگر گونه ای عمومی است که دامنه وسیعی از متغیر های محیطی را تحمل می کند و متمایل به حضور در حد میانه ای از متغیر های زیستگاهی است و مهمترین پارامتر های موثر در پراکنش این گونه پراکنش کل و بز، شیب، مناطق کوهستانی، چشمه های آب و پراکنش قوچ و میش می باشد. در بین این عوامل، پراکنش کل وبز به عنوان مهمترین پارامتر شناسایی شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1000207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!