کاهش لجن مازاد با استفاده از روش های مختلف در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب به روش SBR (تاکیدی بر استفاده از امواج فراصوت)

پیام:
چکیده:
امروزه مطالعه شیوه های مختلف کاهش تولید لجن در فرایند لجن فعال به خاطر محدودیت های تصفیه و دفع لجن توجه زیادی را به خود معطوف کرده است. در همین زمینه در این مقاله، روش های ازن زنی، استفاده از امواج فراصوت، تخریب حرارتی و افزایش اکسیژن محلول و کاهش توام بارگذاری، در مقیاس پایلوت و با استفاده از راکتور SBR مورد مطالعه قرارگرفت. به منظور اصلاح ضریب تولید لجن در راکتور SBR، هر کدام از روش های پیشگفت تحت شرایط زیر به کار گرفته شدند: استفاده از امواج فراصوت با شدت KJ/Kg VSS 35000، توان 100وات وفرکانس KHz 20، ازن زنی به صورت متناوب و به مقدار 25 میلی گرم ازن به ازای هر گرم لجن، تخریب حرارتی در دمای 80 درجه سانتیگراد و به مدت 3 ساعت و کاهش بارگذاری تا 19/. کیلوگرم BOD بر متر مکعب در روز و افزایش غلظت اکسیژن محلول تا 6 میلی گرم در لیتر. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که تخریب 30 درصد از لجن راکتور و بازگشت دوباره آن به درون راکتور با امواج فراصوت، ازن و دما به ترتیب می تواند 78، 63 و 49 درصد از تولید لجن زیستی بکاهد. افزایش غلظت اکسیژن محلول تا 6 میلی گرم در لیتر و کاهش بار گذاری تا حدود 19/. کیلوگرم مواد آلی بر متر مکعب در روز می تواند باعث کاهش 37 درصدی تولید لجن شود. بازده حذف مواد آلی و نرخ ویژه جذب اکسیژن لجن در تمامی این روش ها به مقدار جزیی کاهش می یابد. خصوصیات ته نشینی لجن در حال استفاده از امواج فراصوت و دما بهبود می یابد، اما در دو حالت دیگر این خصوصیت افت پیدا می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1001950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!