بازآفرینی اسطوره های تاریخی در بازی های رایانه ای

چکیده:
بحث تاریخ جهان، همواره سوژه مناسبی برای بازی های استراتژیک بوده و سازندگان مختلف هم با الهام گیری از ماجراهای تاریخی دست به خلق بازی هایی در این سبک زده اند، تاریخ سراسر اسطوره ایران باعث شده تا هالیوود تمایل خاصی به تولید بازی های رایانه ای در ژانر تاریخی با ارجاع به اسطوره های تاریخ ایران پیدا کند. در همین راستا بازی های زیادی با مضامین ایدئولوژیک و مذهبی، براساس آموزه ها و داستان های موجود درکتب عهد جدید و قدیم ساخته و روانه بازار شده اند که در آن ها با دیدگاهی ویژه، به ارائه برداشتی خاص از عقاید سیاسی، فرهنگی و مذهبی، گروه های مختلف پرداخته می شود.
نوشتار حاضر تلاش دارد به بررسی شیوه های بازنمایی کشورهای خاورمیانه و به خصوص ایران، در بستر بازآفرینی اسطوره ها و رویدادها و حادثه های تاریخی در بازی های کامپیوتری بپردازد، برای این منظور سه بازی رایانه ای ساخته شده در ژانر تاریخی با روش کیفی تحلیل نشانه شناختی، تجزیه و تحلیل شده اند. چارچوب نظری مورد استفاده در این تحقیق یک رهیافت ترکیبی با تکیه بر چهار نظریه مسلط شرق شناسی، کلیشه سازی، بازنمایی و کاشت می باشد. در نتیجه گیری، نشان می دهیم که بازی های تاریخی تصویرسازی «شرق شناسانه» را به خدمت گرفته؛ خاورمیانه را به صورت فانتزی به تصویر می کشند و با استفاده از عناصر شبه تاریخی به منظور القای برداشتی شرقی به کاربر، خاورمیانه ای وحشتناک را به تصویر می کشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1017328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!