آنالیز کیفی آب های ساحلی نوار جنوبی دریای خزر در استان گیلان و تعیین شاخص های بهداشت محیط در طرح های ساحلی آن منطقه در سال 89-1388

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استان گیلان با ارزش زیست محیطی بی نظیر در جنوب غربی دریای خزر واقع شده است. دفع فاضلاب های تصفیه نشده خانگی، صنعتی و کشاورزی به آب های سطحی و سپس دریای خزر سبب آلودگی قابل توجه آب های منطقه به خصوص سواحل شده و به علت دارا بودن آلودگی های مختلف می تواند سلامت شناگران را به خطر اندازد. هدف از این تحقیق بررسی میزان آلودگی میکروبی آب دریای خزر در استان گیلان می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه موردی 21 نقطه شناگاه ساحلی دریای خزر در استان گیلان شناسایی و این نقاط از نظر آلودگی میکروبی به وسیله شاخص های میکروبی کلیفرم کل و گرماپای به همراه PH، دما و کدورت در طی یک سال 89-1388 با روش استاندارد بررسی شد. از هر ایستگاه در طی دوره نمونه برداری 6 نمونه و جمعا 122 نمونه برداشت شد. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که میانگین کلیفرم کل 8/234 و کلیفرم گرماپای برابر60 MPN در100 میلی لیتر نمونه است ضمن این که میانگین کلیفرم کل در ایستگاه های 1و2 به ترتیب 1445و600 MPN در100 میلی لیتر نمونه و کلیفرم گرماپای در ایستگاه های 1، 2، 6، 8، 9 و 10 به ترتیب 195/3، 163/5، 131/5، 111/7، 127/8 و 118 MPN در 100 میلی لیتر نمونه می باشد. همچنین رابطه معنی داری بین میزان دما، کدورت و آلودگی میکروبی مشاهده گردید(05/0> p).
استنتاج
نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که میانگین کلیفرم کل در دو ایستگاه و میانگین کلیفرم گرماپای در 6 ایستگاه بیش از حد استاندارد است و با توجه به استانداردهای مربوط به محل های شنا به عنوان خطر میکروبی برای شناگران محسوب می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1022587 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!