اثر سالبوتامول بر عملکرد رشد و خصوصیات لاشه بلدرچین ژاپنی (Coturnix japonica)

پیام:
چکیده:
اثر سالبوتامول بر عملکرد و ویژگی های لاشه 360 قطعه (180 قطعه نر و 180 قطعه ماده) بلدرچین ژاپنی از سن 21 تا 49 روزگی مورد مطالعه قرار گرفت. این تحقیق به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با 10 تیمار آزمایشی (برای هر تیمار، 3 تکرار و در هر تکرار، 12 بلدرچین) انجام شد. فاکتور اول جنس (شامل دو گروه نر و ماده) و فاکتور دوم سالبوتامول (با پنج سطح 0، 1، 3، 5 و 7 میلی گرم در کیلوگرم خوراک به شکل مخلوط با جیره پایه) بود. میزان افزایش وزن در ماده ها بیشتر بود (P<0.05). سالبوتامول به طور غیر معنی داری باعث افزایش وزن در نرها و ماده ها شد. نرها و ماده هایی که جیر ه دارای 7 میلی گرم سالبوتامول در کیلوگرم خوراک را دریافت کردند نسبت به گروه کنترل، به ترتیب 13 و 10 گرم افزایش وزن بیشتری را نشان دادند. مصرف خوراک در ماده ها بیشتر بود (P<0.01) و تحت تاثیر سالبوتامول قرار گرفت (P<0.01). جیره های حاوی سالبوتامول در مقایسه با گروه کنترل، خوراک مصرفی را در نرها افزایش داد (P<0.01). ضریب تبدیل غذایی در نرها بیشتر بود (P<0.05). جیره های حاوی سالبوتامول نسبت به گروه کنترل، ضریب تبدیل خوراک را به طور غیر معنی داری بهبود بخشید. ضریب تبدیل خوراک در نرها و ماده ها با افزایش سالبوتامول در جیره، بهبود یافت. جنسیت وزن سینه، وزن ران، وزن نسبی ران و وزن کبد را تحت تاثیر قرار داد (P<0.01). وزن سینه، وزن ران، وزن کبد در ماده ها به طور معنی داری بیشتر بود ولی وزن نسبی ران در ماده ها به طور معنی داری کمتر بود. سالبوتامول به طور معنی داری، وزن سینه و وزن نسبی سینه را افزایش داد. جنس، سالبوتامول و اثرات متقابل آن ها، تاثیر چندانی بر وزن چربی شکمی نداشت (P>0.05). جنس، سالبوتامول و اثرات متقابل آن ها بر درصد ترکیبات شیمیایی گوشت سینه تاثیر معنی داری نداشت. نتایج این آزمایش نشان داد که استفاده از سالبوتامول باعث بهبود عملکرد رشد و خصوصیات لاشه بلدرچین های ژاپنی گردید و این بهبود بیشتر در ماده هایی که جیره دارای 7 میلی گرم سالبوتامول در کیلوگرم خوراک را دریافت کردند مشاهده گردید.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1022879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!