بررسی اثرات سایتوتوکسیسیتی و القا آپوپتوز ترکیب شیف باز وانادیوم بر رده سلولی K562

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

مطالعات گذشته اثرات زیستی کمپلکس های وانادیوم را نشان داده اند. هدف از این مطالعه ارزیابی خاصیت ضدتکثیری و القای آپوپتوز ترکیب جدید و سنتزی شیف باز وانادیوم بر روی رده سلولی K562 لوسمی می باشد.

مواد و روش ها

برای ارزیابی میزان سمیت ترکیب فوق پس از کشت رده سلولی k562 در محیط کشت RPMI سلول ها با غلظت های) 25-400 میکروگرم در میلی لیتر) ترکیب یاد شده به مدت 48 ساعت انکوبه گردیدند. همچنین میزان فعالیت حیاتی سلول ها با روش MTT بررسی شده است. برای بررسی اثرات توقف چرخه سلولی سلول ها تحت تاثیر غلظت 150 میکروگرم بر میلی لیتر از شیف- باز وانادیوم مورد مطالعه با رنگ آمیزی PI و توسط دستگاه فلوسایتومتری ارزیابی شده است. درصد آپوپتوز القایی به دنبال تیمار سلول ها با غلظت های 350، 250، 150 میکروگرم بر میلی لیتر و در طی سه زمان انکوباسیون 48، 24، 12 ساعت با استفاده از کیت Annexin-PI توسط دستگاه فلوسایتومتری ارزیابی شده است. همچنین آنالیز چرخه سلولی در غلظت 150 میکروگرم بر میلی لیتر از ترکیب شیف- باز وانادیوم در مدت زمان 24 ساعت نیز توسط دستگاه فلوسایتومتری سنجیده شده است. این مطالعه برگرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.

یافته ها

با افزایش غلظت شیف- باز اکسووانادیوم به صورت وابسته به غلظت، درصد بقای سلول ها کاهش می یابد، به طوری که در غلظت های 350، 250، 150میکروگرم بر میلی لیتر از ترکیب شیف- باز وانادیوم در مدت زمان 48 ساعت میزان بقای سلول ها به ترتیب 80، 85، 90 درصد می باشد. با در معرض قرار گرفتن سلول های K562 در برابر ترکیب اکسووانادیوم منجر به القای آپوپتوز به صورت وابسته به غلظت و زمان می گردد. بیشترین درصد آپوپتوز (11/34 %) در مدت زمان تیمار 48 ساعت رخ می دهد. که در غلظت 350 میکروگرم بر میلی لیتر می باشد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج این بررسی نشان می دهد که این ترکیب وانادیوم سنتزی در یک دوز غیرسیتوتوکسیک اثرات القای آپوپتوز و اثرات ضدتکثیری را دارا است و می تواند به عنوان کاندیدایی جهت یافتن داروهای ضدسرطانی جدید مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1042377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!