بررسی تاثیر اکترئوتاید بر خونریزی غیر واریسی دستگاه گوارشی فوقانی در بخش اورژانس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

خونریزی های غیر واریسی دستگاه گوارش فوقانی یکی از علل شایع بستری و عامل مرگ و میر و بستری بالایی هستند. مطالعات بسیار کمی به بررسی اثر اکترئوتاید در درمان خونریزی غیر واریسی دستگاه گوارش فوقانی پرداخته اند، باتوجه به نتایج متفاوتی که در تعداد محدود مطالعات انجام شده به دست آمده، این پژوهش با هدف بررسی اثر اکترئوتاید در درمان خونریزی های غیر واریسی دستگاه گوارش فوقانی انجام گرفت.

مواد و روش ها

این یک مقاله کارآزمایی با IRCT=1361 می باشد. در این مطالعه بیماران با خونریزی دستگاه گوارشی فوقانی بدون واریس گوارشی یا نارسایی کبدی وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم گردیدند. بیماران گروه مداخله علاوه بر درمان روتین، اکترئوتاید μg50 به صورت بولوس و μg/h 25 به صورت انفوزیون دریافت کردند. در گروه مقایسه بیماران فقط درمان روتین دریافت کردند. اطلاعات به دست آمده وارد نرم افزار آماری16 SPSS شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در خصوص متغیرهای کیفی میزان فراوانی و در خصوص متغیرهای کمی میانگین، محدوده و انحراف معیار محاسبه شد. مدت زمان بستری، میزان خون مورد نیاز جهت ترانسفوزیون، میزان مرگ و میر، تفاوت هموگلوبین بیمار در هنگام ورود و خروج و میزان عود خونریزی در دو گروه مقایسه شدند.این مطالعه برگرفته از پایان نامه دانشجویی دوره دکتری تخصصی می باشد.

یافته ها

در این مطالعه تعداد 80 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند. هموگلوبین هنگام ورود در دو گروه اختلاف معنی داری نشان نداد، اما هموگلوبین هنگام ترخیص بیماران در دو گروه اختلاف معنی داری نشان داد. درمیانگین واحد خون دریافتی دو گروه نیز اختلاف معنی داری مشاهده نشد. همچنین دو گروه از نظر وضعیت ترخیص، کاهش هموگلوبین و میزان عود خونریزی با هم اختلاف معنی داری نداشتند.

بحث و نتیجه گیری

مطالعات بسیار کمی که به بررسی اثر اکترئوتاید در درمان خونریزی غیر واریسی دستگاه گوارش فوقانی پرداخته اند، نتایج متفاوتی داشته اند. نتیجه مطالعه ما موید بی تاثیر بودن این دارو در این موارد می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
232 تا 237
لینک کوتاه:
magiran.com/p1042401 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!