نگرش پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس نسبت به سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
امروزه به علل مختلف مانند افزایش امید به زندگی و پیشرفت چشمگیر دانش و تکنولوژی در دنیا، میانگین عمر افراد افزایش یافته است و سالمندی به یک پدیده جهانی تبدیل شده است لذا توجه به سالمندان حائز اهمیت است. در مطالعه حاضر نگرش پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس نسبت به سالمندان در سال 1395 مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها
این پژوهش به صورت مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که در سال 1395در بیمارستان های آموزشی شهر بندرعباس بر روی 82 پرستار که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه و با استفاده از پرسش نامه بود. ابزار پژوهش در این مطالعه شامل پرسش نامه های اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه مقیاس نگرش نسبت به سالمندان Kogan بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از پرستاران شرکت کننده تعداد 2/51 درصد بالاتر از نمره میانگین و 8/48 درصد پایین تر از نمره میانگین کل را داشتند، بر اساس یافته های پژوهش بیشترین درصد نگرش مثبت (39 درصد) در بازه سنی 35-30 سال و کمترین نیز در بازه سنی 45-40 سال وجود داشت، از نظر جنس نیز زنان بیشتر از مردان دارای نگرش مثبت به سالمندان بودند و بین میزان تحصیلات و نگرش مثبت به سالمندی ارتباط وجود داشت (05/0 P Value ≤)
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه، نگرش بیشتر پرستاران نسبت به سالمندی مثبت بود و بین سن، جنس، سطح تحصیلات با نگرش پرستاران ارتباط وجود داشت، از طرفی بین گذراندن دوره بازآموزی مراقبت های سالمندی و نگرش مثبت پرستاران نیز ارتباط وجود داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1054242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!