باور زنان استفاده کننده از روش نزدیکی منقطع نسبت به قرص های پیشگیری از بارداری برای تهیه ابزار با کاربرد تئوری رفتار برنامه ریزی شده

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف این مطالعه ساختن ابزاری برای سنجش سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده است. در این راستا تحقیق کیفی صورت می گیرد تا عناصر اصلی تئوری به وسیله مصاحبه کشف شود.
روش
این یک مطالعه کیفی میباشد که بر اساس راهنمای ارایه شده توسط پدید آورنده نظریه رفتار برنامه ریزی شده انجام شد. جامعه پژوهش را زنانی تشکیل دادند که به مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران مراجعه کردند. روش اجرای آن به این ترتیب بود که با افراد گروه مورد پژوهش بر اساس اصول ارایه شده، مصاحبه اکتشافی به عمل آمد. پس از جمع آوری اطلاعات، کد گذاری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت مجزا برای هر مصاحبه انجام گرفت. در این مطالعه نگرش غیر مستقیم، هنجارهای اجتماعی غیر مستقیم و کنترل رفتاری درک شده غیر 35 مستقیم تعیین گردید. مدت هر یک از مصاحبه های انجام شده به طور متوسط 40 دقیقه بود
یافته ها
برای تعیین نگرش غیر مستقیم ابتدا باورهای رفتاری و بر اساس آن گویه مورد نظر تدوین شد. به دنبال انجام این مرحله، گویه مربوط به ارزیابی از نتایج نیز تدوین گردید. همچنین هنجارهای انتزاعی به صورت غیر مستقیم به دست آمد که در طی آن باورهای هنجاری و انگیزه برای پیروی تعیین گردید. به دنبال تعیین هر یک از آنها، گویه های مربوطه تدوین گردید. باورهای کنترلی نیز بر اساس مصاحبه به دست آمد. سوال های مربوط به قصد نیز بر اساس راهنمای ارایه شده تدوین شد. در این مطالعه 10 گویه مربوط به نگرش غیر مستقیم (5 گویه باورهای رفتاری و 5 گویه ارزیابی باورها)، 10 گویه مربوط به هنجارهای اجتماعی غیر مستقیم (5 گویه باورهای هنجاری و 5 گویه انگیزه برای پیروی)، 4 گویه مربوط به کنترل رفتاری درک شده غیر مستقیم و در نهایت 2 گویه جهت تعیین قصد رفتاری استخراج گردید.
نتیجه گیری
در طی انجام مطالعه اکتشافی عقاید رفتاری، منابع فشار اجتماعی (افراد یا گروه های مرجع) و قدرت عقاید کنترلی در گروه مورد پژوهش تعیین گردید. جهت ارایه مشاوره موثر، پرسنل بهداشتی باید نسبت به باورهای زنان در ارتباط با قر صهای خوراکی پیشگیری از بارداری اطلاعات کافی داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
202 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p1071391 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!