فرهنگ خشونت خانگی علیه زنان با تاکید بر نقش پلیس در کاهش آن

چکیده:
این مقاله با استفاده از داده هایی که از یک تحقیق کیفی در مورد خشونت علیه زنان به دست آمده است، بر آن است تا تجربه زیسته و تصور زنان را نسبت به انواع خشونت خانگی، علت های آن و نقش سیستم عدالت کیفری، قانون و پلیس در برخورد با خشونت های خانگی تبیین و ترسیم کند. این پژوهش براساس مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با 50 زن متاهل 63-18 ساله در تهران صورت گرفته است و فاقد قابلیت تعمیم آماری می باشد.
یافته های تحقیق حاکی از آن است که اگرچه زنان خشونت های خانگی را امری به شدت ناپسند و آسیب رسان می دانند، اما بیشتر آن را مسئله ای شخصی و خصوصی تلقی می کنند. از طرفی زنان خشونت علیه خود را امری اجتناب ناپذیر نمی دانند، بلکه بر این باورند که با تغییر در قوانین و سیستم های فرهنگی که مردسالاری را مورد حمایت قرار می دهد، می توان از خشونت های خانگی که به طور عمده در متن مناسبات قدرتی و نابرابری زنان و مردان تعریف می شود، اجتناب کرد. زنان بر این باورند که حاکمیت مردسالاری بر دستگاه های قانونی و اجرایی مانع از برخورد با خشونت های خانگی می گردد. نتایج تحقیق در این راستا قابل تفسیر است که خشونت های خانگی به سهولت قابل پیگرد قانونی نمی باشد، مگر آن که قربانیان خشونت عزم خود را در جهت پیگیری قانونی جزم کنند و از طرفی، قانون گذار نیز خشونت های خانگی را جرم تلقی کند و برای خاطیان و مجرمان تنبیه مناسبی را در نظر گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1071426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!