رابطه مصرف رسانه ای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان

پیام:
چکیده:
امروزه نقش رسانه ها به عنوان یکی از مهم ترین عوامل اجتماعی در انتقال ارزش-ها و میراث اجتماعی و فرهنگی جوامع مورد توجه دانشمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی و ارتباطات قرار گرفته است. در این میان، نقش مصرف رسانه ای و اثرات آن بر شکل گیری طرحواره ها و کلیشه های جنسیتی نقش های خانوادگی، اجتماعی و حرفه ای زنان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. بر این مبنا، هدف اصلی این مقاله تبیین رابطه مصرف رسانه ای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان در جامعه آماری مورد مطالعه می باشد.
این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و از تکنیک پرسشنامه توام با مصاحبه برای جمع آوری داده های تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زنان 15 تا 65 سال شهر کاشان در سال 1390 می باشد. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های تحقیق و نتایج فعالیت آماری مربوطه، رابطه مستقیم و معنی دار متغیرهای میزان استفاده از انواع فیلم های سینمایی و برابری گرایی جنسیتی (095/0=Tc) در سطح اطمینان 95 درصد را مورد تایید قرار داده است. همچنین، نتایج آزمون F با مقدار (559/5=F) تفاوت معنی دار نگرش به برابری جنسیتی برحسب رسانه مورد استفاده (شبکه های داخلی و خارجی) را مورد تایید قرار داده است. به گونه-ای که پاسخگویانی که از شبکه های تلویزیون داخلی برای دیدن فیلم استفاده می-کنند نگرشی متفاوت نسبت به گروه هایی دارند که از شبکه های ماهواره ای و CD و DVD فیلم های خارجی استفاده می کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
206
لینک کوتاه:
magiran.com/p1071430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!