تاثیر مکمل یاری آلفالیپوئیک اسید و ویتامین E به صورت تنها و توامان بر شاخص های مربوط به وضعیت گلیسمی و الگوی چربی سرم در بیماران همودیالیزی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ویتامین E (Vit E) و آلفا لیپوئیک اسید (ALA) به دلیل ویژگی های آنتی اکسیدانی، می توانند در بیماران همودیالیزی نقش محافظتی را در برابر عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی از جمله مقاومت انسولینی و دیس لیپیدمی داشته باشند. هدف اصلی این مطالعه، بررسی اثرات مکمل یاری این دو مکمل به صورت تنها و ترکیبی بر الگوی چربی سرمی و نماگرهای مربوط به وضعیت گلیسمی در بیماران همودیالیزی بود.
مواد و روش ها
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی از نوع تصادفی دارونما-کنترل بود. 96 بیمار از مراکز همودیالیز شیراز انتخاب شدند که طی مراحل تحقیق به 85 نفر تقلیل یافت. بیماران به 4 گروه دریافت کننده (mg600) ALA، (IU400)Vit E، (mg 600 IU +400)E+ALA و دارونما تقسیم و به مدت 2 ماه مکمل یاری شدند. در ابتدا و انتهای مطالعه قد، وزن، BMI و دریافت رژیمی بررسی شد. از هر بیمار قبل و بعد از مداخله جهت اندازه گیری سطوح Chol، TG، LDL-C، HDL-C،FBS و انسولین خونگیری انجام شد. مقاومت انسولینی (HOMA-IR) با استفاده از فرمول محاسبه شد.
یافته ها
مکمل یاری ترکیبی ALA+Vit E، سطوح FBS، انسولین و مقاومت انسولینی را به طور معنی داری در مقایسه با گروه کنترل کاهش داد (p-value به ترتیب 03/0، 006/0 و 007/0) که میانگین تغییرات برای این گروه به ترتیب 2/4، 4/10و 5/1 بود. نتایج مشاهده شده برای مکمل یاری Vit E و ALA به تنهایی از نظر آماری معنی دار نبود. همچنین مکمل یاری (تنها و ترکیبی) تاثیر معنی داری بر الگوی چربی سرم نشان نداد.
نتیجه گیری
مکمل یاری توامان Vit E و ALA سبب بهبود وضعیت مقاومت انسولینی شد. مقاومت انسولینی از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در بیماران همودیالیزی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1079277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!