مقایسه ی اثر دو نسبت مکمل یاری کربوهیدرات - پروتئین whey بر شاخص های آسیب عضله پس از فعالیت مقاومتی برون گرا

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کوفتگی عضلانی تاخیری پس از اجرای فعالیت های مقاومتی یا تمرینات دارای جزء برون گرا احتمالا در اثر آسیب و تخریب ساختار عضلانی به وجود می آید و تغذیه با ایفای نقش حیاتی در هر دو فرایند سنتز و کاتابولیسم پروتئین در فعالیت بدنی می تواند بر میزان آسیب عضلانی موثر باشد. هدف از این تحقیق، بررسی اثر مکمل یاری کربوهیدرات- پروتئین با نسبت های متفاوت بر شاخص های آسیب پس از یک جلسه فعالیت مقاومتی برون گرا (eccentric resistance exercise) بود.
مواد و روش ها
24 مرد داوطلب غیرورزشکار (سن4/2±5/21 سال، قد 7/4±176 سانتی متر، وزن 4/5± 6/73 کیلو گرم، شاخص توده ی بدنی 9/1±3/24 کیلوگرم بر مترمربع، چربی بدن 5/2±1/16 درصد) به صورت تصادفی و دوسوکور به سه گروه 8 نفره ی مکمل 1 (کربوهیدرات به پروتئین whey) (1به3)، مکمل2 (1به4) و دارونما (آسپارتام) تقسیم شدند. کراتین کیناز و لاکتات دهیدروژناز سرم به روش فتومتری و درد عضلانی با استفاده از مقیاس استاندارد PAS در زمان های قبل، 24 و 48 ساعت پس از آزمون مقاومتی که شامل حرکت خم شدن زانو بود، اندازه گیری شد.
یافته ها
هر دو نسبت مکمل باعث کاهش معنی دار میزان CK، LDH و درد عضلانی نسبت به گروه دارونما شدند (05/0P<) اما بین دو مکمل تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0P>).
نتیجه گیری
مکمل های کربوهیدرات- پروتئین whey با نسبت های مذکور می توانند سبب کاهش میزان شاخص های آسیب عضلانی شوند. اما نسبت مناسب دو درشت مغذی جهت کاهش حداکثری این شاخص ها، برای استفاده در نوشیدنی های ورزشی و تجویز برای افرادی که شروع به ورزش می کنند، به پژوهش های بیشتری نیاز دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1079290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!